Kraftkonsernet Lyse står bak utviklingen av en ramme for profilbilder på Facebook til støtte for vannkraften. Innfelt faksimile av Facebook-profilen til kommunikasjonssjef Peter André Schwarz i Lyse.
Kraftkonsernet Lyse står bak utviklingen av en ramme for profilbilder på Facebook til støtte for vannkraften. Innfelt faksimile av Facebook-profilen til kommunikasjonssjef Peter André Schwarz i Lyse.

Vil sette press på kraftskatten med Facebook-stunt

Lyse står bak «Stolt av vannkraften»-ramme for Facebook-profiler - laget for å sette press på de som jobber med statsbudsjettet.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken dukket det opp en ny ramme som Facebook-brukere kan legge på sitt profilbilde. Ved å laste ned rammen blir en bølge vann og teksten «Stolt av vannkraften» lagt oppå profilbildet på Facebook. Det finnes ikke tall på hvor mange som bruker rammen, men blant dem som har tatt den i bruk, er Frp-politikeren Terje Halleland, som sitter i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Blant dem som har tatt i bruk rammen, er FrP-politiker Terje Halleland.
Blant dem som har tatt i bruk rammen, er FrP-politiker Terje Halleland.

Til enerWE begrunner Halleland sin bruk av rammen slik;

- Jeg syns det er viktig å fronte vannkraften vår som noe positivt og som har betydd - og vil bety - enormt for samfunnsutviklingen fremover, sier han til enerWE.

- Vannkraften tas nok litt for gitt

Det er kraftkonsernet Lyse som står bak rammen, og kommunikasjonssjef Peter André Schwarz forteller at motivasjonen var å sette fokus på vannkraften nå frem mot fremleggelsen av statsbudsjettet.

- Det er ingen tvil om at det er vannkraften vi er avhengig av hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet. Når vinden ikke blåser og solen ikke skinner, er vannkraften med sine magasiner et batteri som kan levere den kraften samfunnet trenger, men den tas nok litt for gitt, sier han.

Det er ingen tvil om at det er vannkraften vi er avhengig av hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet.

Neste uke legger altså regjeringen fram statsbudsjettet, og Schwarz sier kraftbransjen nå krysser fingrene for at det blir en endring i grunnrentebeskatningen av vannkraften.

- Bransjen har i lang tid jobbet for å gjøre noe med vannkraftbeskatningen, og vi er spente på hva regjeringen tenker å gjøre med dette i statsbudsjettet for 2021. Vi håper det kommer noe, fordi det er et klart flertall på Stortinget for å gjøre en endring av skattesystemet. Vi ønsker oss bedre insentiver til å oppgradere kraftverk uten at det betyr mer naturinngrep - og det er jo mange opptatt av, sier han.

- Hvorfor har dere fått laget denne Facebook-rammen?

- Vi tenkte vi at det er viktig å si at vannkraften er unik, at vi er stolte av den kraften det gir, at kraften er hovedsakelig eid av fellesskapet og at verdiene som skapes, går tilbake til folk.

Oppfordrer til bruk

Men Schwarz tror ikke det er denne rammen som skal endre grunnrentebeskatningen.

Vi oppfordrer alle som er stolt av vannkraften til å bruke rammen for å sette ekstra fokus saken.

- Vi har ikke veldig store forventninger, men oppfordrer alle som er stolt av vannkraften til å bruke rammen for å sette ekstra fokus saken - og vise det til de som sitter og snekrer på statsbudsjettet for neste år. Men det er kjekt å se at det skaper engasjement, sier han.

- Ja, for hvordan har responsen vært?

- Jeg har i alle fall fått mange kjekke kommentarer fra kolleger, venner og bekjente, selv om det ikke har vært et stort skred. Så har jeg jo fått telefon fra deg og en annen journalist, sier han.

Jeg kan jo si at oljebransjen har vært flinke til å skape stolthet - vi har noe vi kan lære av det.

Ifølge Schwarz er det ikke mulig å si hvor mange nedlastinger rammen har hatt på Facebook.

- Er dette «stuntet» Inspirert av «stolt oljearbeider»?

- Nei, Ikke akkurat. Men jeg kan jo si at oljebransjen har vært flinke til å skape stolthet - vi har noe vi kan lære av det, avslutter han.