Bilde fra verft
Leverandør Redaksjonen Foto: Norsk Industri

Sunnmøres stolthet

Avansert teknologi og kvalitet på alle områder.

Vi skal gjøre en god jobb – og vi skal være å stole på . Det har vært mantraet for oss i nesten 100 år, forteller styreleder i Norsk Industri og leder for Kleven Maritime, Kjersti Kleven.

En delegasjon fra Norsk Industri og Fellesforbundet besøkte nylig Ulsteinvik og verftene Kleven Verft og Ulstein Group. Kjersti Kleven var guide for følget.

Ulsteinvik med et innbyggertall på 8.500 er på mange måter Sunnmøres stolthet. Bare de to verftene Kleven Verft og Ulstein Group omsatte i fjor for over seks milliarder kroner. De to verftene på hver sin side av bukta har en ulik tilnærming til markedet. Mens Kleven er et rent skipsverft som kan produsere ethvert skipsdesign, har Ulstein Group spesialisert seg på å bygge egendesign men eksporterer også sitt design og utstyrspakke til hele verden.

Eksporterer sin særegenhet

Vi har i dag 40 av våre designbåter under bygging rundt om i verden. Et kjennetegn for disse båtene er det særegne høye skroget vi har kalt X-bow forteller administrerende direktør på Ulstein Verft, Kristian Sætre.

Norske verft produserer kun to prosent av verdens tonnasje, men fartøyene representerer 10-20 prosent av verdien på verdensbasis.

Kjennetegnet for de norskproduserte skipene er innholdet av avansert teknologi og kvalitet på alle områder, fortsetter Sætre.

Tar vare på ansatte og nærmiljø
Allerede på vei i taxien fra hurtigbåtkaia på Hareid til Kleven Verft får vi inntrykk av hvor stor respekt de to verftene har i lokalmiljøet. Den engasjerte og pratsomme taxisjåføren forteller om hva verftene har vært med på å sponse og bygge. Tydelig stolt av sitt lokalmiljø får vi vite at både Rolls Royce, Kleven Verft og Ulstein Group, alle er generalsponsorer for Hødd.

De to verftene sysselsetter godt over 1000 personer i lokalmiljøet. Mange av disse kommer fra ulike deler av verden. Fagarbeidere fra Romania og Polen, ingeniører fra Sverige og designere fra USA og Japan er bare noen av landene som er representert.

Mange av de tilflyttede arbeiderne hos Kleven kommer fra Tulcea-regionen i Romania og pendler fram og tilbake derfra etter den turnusen de har.

Når de bor her i Ulsteinvik ønsker vi å ta godt vare på dem. De bor på hybler vi har her ved verftet. Vi har også hatt et sosialt arrangement for disse arbeiderne og deres ektefeller i Romania, på samme måten som vi har arrangementer for ansatte her.

En båt utenom det vanlige
Under besøket fikk representantene fra Fellesforbundet og Norsk Industri høre om hvordan bedriftene ser på framtiden og ordretilgangen. På Kleven fikk man også høre om den aller siste sjøsettingen av en enorm luksusyacht på over hundre meter.

Dette er nok en båt utenom de vanlige fartøyene vi bygger, men veldig hyggelig at de nettopp valgte oss for denne oppgaven. Norsk og sunnmørsk kvalitet har nådd den andre siden av jorda også, avslutter en engasjert Kjersti Kleven og smiler bredt.

Luksusyachten ble bestilt av Graeme og Robyn Hart fra Auckland på New Zealand. Den 59-årige Greame Hart regnes som New Zealands rikeste person, med en personlig formue på oppimot 50 milliarder kroner. Nå som skroget er sjøsatt, gjenstår arbeidet med å fylle skipet med alt som trengs. Skipet vil få navnet Ulysses når det endelig overleveres Hart våren 2015.

Rammebetingelser for videreutvikling i Norge

Et spennende miljø og en innovativ verftsbransje er nok noe av det ypperste vi har av norsk industri. Besøket hos Kleven Verft og Ulstein Group har gitt oss nyttig informasjon som vi kan ta med oss i arbeidet med å styrke verftsindustriens rammevilkår, forteller en fornøyd direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri.

Markedsutsikter
Rammebetingelser og markedsutsikter står selvsagt på agendaen når Norsk Industris maritime bransje nok en gang inviterer til sin årlige verftskonferanse.

Kilde: norskindustri.no

Annonse
Ads banner