Anders Brenna Roadtrip
Kurs & Kompetanse Mari Kihle Foto: enerWE

Gjorde Datalagringsdirektivet sexy

Anders Brennas beste tips til pressemeldinger.

TEAM enerWE har denne uken vært på Roadtrip rundt om i landet for å innvie folket i pressemeldingens hemmeligheter. Forretningsutvikleren Anders Brenna er med på rundturen, og deler oppskriften på sexy, klikkbare pressemeldinger.

Brenna har bakgrunn fra DIGI og Teknisk Ukeblad. På første slide vises 127.0.0.1. Tallrekken symboliserer «hjem» formulert som en IP-adresse, og Brenna starter med å forsikre forsamlingen om at: ja, han var datanerd før det var kult å være datanerd.

Du kan si jeg er på karriere 3.0. Jeg sitter som styreleder i Digitalt Personvern, men har også beveget meg over til kommersielle områder i form av forretningsutvikling i Knowit.

Den vanskelige vinklingen

Som selvutnevnt teknologievangelist er det ingen overraskelse at Brenna mener teknologien er fantastisk. Men hvordan kan teknologisk avanserte prosjekter bli til gode historier som fenger mannen i gata? Vel, du kan starte med vinklingen, forteller han.

Det er klart at vinklingen er essensiell, og man må tilegne seg en teft for å virkelig selge stoffet. Dette gjelder ikke bare pressemeldinger, det gjelder også kommunikasjon generelt.

For stoffet skal gjøre interessant – ikke bare for journalisten, men også redaktøren han skal legge frem ideen for. Her mener Brenna man aldri skal undervurdere verdien av kredibilitet (cred).

En journalist får cred for ideen sin, selv om ideen ble skapt av en pressemelding. Kule vinklinger skaper derfor en vinn-vinn-situasjon. Du vinner fordi du får omtale, journalisten vinner fordi han fant ‘den kule historien’.

Ikke alle medier ønsker seg samme historie

Husk at det kan være flere aktuelle medier for innholdet ditt, men ikke alle medier ønsker seg samme historie. Brenna mener derfor det kan lønne seg å velge ulike vinklinger for hvert medie.

Undersøk hva mediene har skrevet om før. Vri på vinklingen til den passer med mediets røde tråd, og send pressemeldingen avgårde.

Og har du muligheten til å vinkle saken i retning konflikt? Bruk den. Brenna mener en konflikt i realiteten er et gyllent frikort til å skryte.

Konflikt er undervurdert. Jeg mener norske medier lider av en utrolig feighet, en frykt for å trigge kritikk. For hva er kritikk? Jo, kritikk er et frikort til å svare og en kjempemulighet å komme på banen.

Ja til folkelig formulering

Formulering er en sentral suksessfaktor, og det er viktig å huske at journalisten ikke er ekspert på alle områder. Brenna mener en nedjustering av språket til det mer folkelige kan være en smart vei å gå.

En metode er å fokusere på problemet som løses, heller enn fagterminologien bak. Med dette i minne kan ‘vi utviklet en ny dataløsning for bank-sektoren‘ bli til ‘vi fjernet Java fra nettbanken‘.

Slik mener Brenna man kan finne nye og bedre måter å formidle historier om sitt selskap på, historier som fanger flere journalisters oppmerksomhet.

Ja det er vanskelig å gjøre fagstoff spennende, men min påstand er at uansett hva man jobber med er det mulig å gjøre det sexy, spennende OG hundre prosent korrekt.

Verdens kjedeligste ord ble viktig

Brenna gir et eksempel fra da han ville skape debatt rundt personvern og overvåkning i forbindelse med Datalagringsdirektivet.

Om du forestiller deg det kjedeligste ordet som eksisterer vil det antakelig være noe i retningen ‘Datalagringsdirektiv’. Det jeg gjorde var å skrive en kronikk som het: ‘Fikk du napp på byen i helga? Når Datalagringsdirektivet er innført kan vi sjekke dette uten å spørre deg!

Dette ble den mest tabloide kronikken kjørt om temaet, og tente liv i debatten rundt hvor inngripende Datalagringsdirektivet ville være i folks privatliv. Ja, den kronikken ble et godt eksempel på hvordan man kan fange oppmerksomheten til folket med litt enkel tabloidisering, understreker Brenna.

Bygg stjerner

Som avsender av pressemeldinger, er det lett å fordype seg i nyheten eller produktet du skal fortelle om. Å være bevisst på å fremheve mennesker heller enn hendelser, mener Brenna er noe man alltid kan vinne på.

Mitt tips er: velg et menneske som kan fortelle historien for deg. La daglig leder fortelle om de nye kontorlokalene. La ingeniøren i hjørnet fortelle om den nye teknologi-løsningen dere har lansert. Mennesker er alltid mer spennende enn ting!

Har du noen siste tips til folket, Brenna? 

Ja, spør deg selv før du sender pressemeldingen: ville jeg lest denne saken om den kom fra en konkurrent? Og om du ikke får napp, vurder content marketing. Det er ikke noe annet enn en ærlig, betalt variant av en pressemelding.

Stikkord: , , , ,