Det viktigste for strømkonsernet Elvia nå, er å holde de ansatte friske. - Skrekken er hvis vi har mange syke eller smittede også kommer det en storm med masse utfall, sier han.
Det viktigste for strømkonsernet Elvia nå, er å holde de ansatte friske. - Skrekken er hvis vi har mange syke eller smittede også kommer det en storm med masse utfall, sier han.

- Vi må vedlikeholde nettet selv om folk sitter på hjemmekontor

- Vi opplever veldig liten forståelse for at vi må koble ut strømmen hos folk.

Publisert Sist oppdatert

Hos Elvia - tidligere Hafslund Nett og Eidsiva Nett - har man satt krisestab med de fleste kontoransatte operative på hjemmekontor. De fleste som jobber ute i felten er operative der.

Totalt jobber det over 1200 personer i Eidsiva-konsernet, og onsdag var koronastatusen i konsernet at 104 ansatte befant seg i karantene og én ansatt var smittet.

- De som er i karantene har jo PC og kan jobbe skjermet hjemmefra, så det fungerer ganske greit. I min avdeling har vi tre faste møter hver dag som bare dreier seg om denne situasjonen, forteller kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia.

Han forteller at de tar flere grep for å forhindre spredning av koronaviruset i konsernet.

Ansatte ute på jobb kjører én og én i bil - ikke to - og målerbytter som ikke er helt nødvendig er utsatt

Morten Schau

- Vi skjermer mannskapet på driftssentalene og har satt i gang en rekke tiltak, blant annet er møtevirksomhet selvsagt helt tabu, her skjer alt elektronisk. Vi har stoppet jobber som innbefatter at våre ansatte må inn i private hjem, ansatte ute på jobb kjører én og én i bil - ikke to - og målerbytter som ikke er helt nødvendig er utsatt - både for å skjerme våre egne for smitte og også andre - hvis noen av våre ansatte er smittet uten å vite om det, sier han.

- Opplever liten forståelse

Selv om veldig mange nordmenn nå befinner seg i sine hjem, må mange av strømselskapets oppgaver gjennomføres som planlagt.

- Vi gjør alt som står i vår makt for å opprettholde en stabil strømforsyning. Vi har hele tiden oppgaver som må utføres i nettet, og en del av disse jobbene medfører strømutkoblinger. Vi har bestemt at alle utkoblinger som varer mer enn fire timer, skal vi forsøke å utføre på nattestid, utvide bruken av aggregater der vi kan det og vi utfører mer jobbing med AUS, altså arbeid under spenning, som medfører å jobbe med spesialutstyr og andre prosedyrer, sier Schau til enerWE.

Vi gjør alt som står i vår makt for å sikre en stabil strømforsyning.

Morten Schau

Og nå har selskapet en jevn pågang fra kunder som reagerer på at planlagte strømutkoblinger i vedlikeholdsøyemed opprettholdes.

- Vi opplever at det er veldig liten forståelse for at vi må koble ut strømmen hos folk. Men vi må vedlikeholde nettet selv om folk sitter på hjemmekontor. Jeg ser at det kan være krevende, men hvis ikke vi gjør det, kan vi risikere ukontrollerte strømbrudd. Dette kan vi ikke slumse med, advarer han.

Vi må vedlikeholde nettet selv om folk sitter på hjemmekontor.

Morten Schau

Alle planlagte strømbrudd skal varsles minst tre dager i forkant, slik at det skal være mulig å forberede seg.

- Hvis man lader opp det som kan lades opp i forkant, lager ferdig den maten man skal lage i forkant, har laget klar kaffe og annen varm drikke på termos og kanskje legge opp til å gjøre aktiviteter som ikke krever at man er på nett, klarer man kanskje noen timer uten strøm og nett.

- Hva er viktigst for dere i den situasjonen dere befinner dere nå?

Skrekken er hvis vi har mange syke eller smittede også kommer det en storm med masse utfall.

Morten Schau

- Det er å holde folka våre friske lengst mulig. Vi må holde på vår beredskapsplan, for skulle vi få en storm nå… vi må prøve å være beredt til å takle den. Skrekken er hvis vi eller våre beredskapsleverandører har svært mange syke eller smittede, og så kommer det en storm med masse utfall. Da kan det bli en veldig krevende situasjon for oss, for å si det forsiktig, sier Schau.