Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Skipsfartsnæringen må kutte CO2-utslipp – foreslår en rekke tiltak

Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip.

Publisert

Rederi- og arbeidslivsorganisasjoner foreslår en rekke tiltak for en grønnere skipsfartsnæring. Blant forslagene er mer penger for kondemnerte skip.

Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Norsk Industri og LO har samarbeidet om forslagene, som tirsdag ble overlevert næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

FNs Sjøfartsorganisasjon (IMO) vedtok i 2018 at klimagassutslippene fra skipsfarten skal halveres innen 2050, fra nivået i 2008.

Den norske nærskipsfartsflåten består i dag i stor grad av eldre skip. Et av tiltakene som foreslås, er derfor en kondemneringsordning for eldre skip.

– Vi ønsker at beløpet i kondemneringsordningen i større grad skal reflektere skipenes verdi. Dette vil gi større insentiv for å få gamle skip ut av markedet og samtidig sikre at rederiene har egenkapital til å investere i nye, grønne skip, sier direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.

Det er også et ønske at HMS-krav og arbeidsmiljøstandarder skal vektlegges mer.

– Slik kan vi unngå at den norske verft og leverandørindustrien taper i konkurranse med utenlandske aktører med lavere standarder, sier leder Hans-Christian Gabrielsen i LO.

(©NTB)