Vil øke CO2-avgiften fordi klimakvotene har blitt billigere

- Ved å øke CO2-prisen som motvekt til lavere kvotepris legger vi opp til at operatørene skal stå overfor tilnærmet samme utslippskostnad som før krisen.

Publisert

I dag presenterte regjeringen sitt forslag til hvordan oljebransjen skal få støtte til omstilling.

Samtidig sier regjeringen at de vil øke CO2-avgiften, og det begrunner de med at prisene på klimakvoter har falt.

Ved å øke CO2-prisen som motvekt til lavere kvotepris legger vi opp til at operatørene skal stå overfor tilnærmet samme utslippskostnad som før krisen

Kjell Ingolf Ropstad

- Ved å øke CO2-prisen som motvekt til lavere kvotepris legger vi opp til at operatørene skal stå overfor tilnærmet samme utslippskostnad som før krisen, sier Kjell Ingolf Ropstad, partileder i regjeringspartiet KrF.

Dette forslaget får støtte fra klimastiftelsen ZERO.

Uten denne økningen risikerer vi at investeringer i utslippskutt på norsk sokkel blir parkert

Marius Holm

- Det er et riktig skritt. EUs kvotepris har falt som følge av krisen. Uten denne økningen risikerer vi at investeringer i utslippskutt på norsk sokkel blir parkert, sier ZERO-sjef Marius Holm.

Han ivrer for at regjeringen går for en kraftig satsing på havvind og CCS, men også klimatiltak i selve oljevirksomheten.

Det tidligere regjeringspartiet FrP er imidlertid veldig negativ til å øke CO2-avgiften.

Det er helt ufattelig at regjeringen i en tid der arbeidsplasser står på spill, ønsker å øke særnorske avgifter

Siv Jensen

– Det andre er at det er helt uaktuelt å øke CO2-avgiften for norsk industri. Det er helt ufattelig at regjeringen i en tid der arbeidsplasser står på spill, ønsker å øke særnorske avgifter, mener Frp-leder Siv Jensen til NTB.

Olje- og gassnæringen på norsk sokkel må betale for en klimakvote for hvert tonn med utslipp under produksjonen, og i tillegg må de betale en særnorsk CO2-avgift på 508 kroner per tonn. Det betyr at klimakvoten normalt utgjør en tredjedel av utslippskostnaden på norsk sokkel.

En titt på prisutviklingen viser at prisen på klimakvoter gikk på en kraftig smell, og på kort tid falt kvoteprisen fra 24,07 euro per tonn 10. mars til 15,24 euro den 18. mars.

Den tok seg imidlertid raskt opp igjen, og ser nå ut til å ha stabilisert seg på litt over 20 euro per tonn.

CO2-prisen falt kraftig, men tok raskt inn igjen mye av det tapte.
CO2-prisen falt kraftig, men tok raskt inn igjen mye av det tapte.

Ser vi på gjennomsnittspriser, ser vi at snittprisen stort sett har ligget under dette nivået. Det er kun i fjor at den var høyere, og selv i år ligger snittprisen så langt oppe på 22,11 euro.

  • 2015: 7,69 €
  • 2016: 5,35 €
  • 2017: 5,83 €
  • 2018: 15,92 €
  • 2019: 24,87 €
  • 2020: 22,11 €

Slik har snittprisen vært så langt i år:

  • Januar: 24,42 €
  • Februar: 24,13 €
  • Mars: 19,83 €
  • April: 20,08 €

Etter finanskrisen falt prisen på klimakvoter dramatisk, og de ble liggende lavt i mange år før de tok seg opp igjen. Nå har imidlertid EU fått på plass en markedsstabiliseringsmekansime som skal hindre store svingninger. Den har ikke slått inn ennå, men prisen tok seg likevel opp igjen allerede nå.

CO2-prisen stupte etter finanskrisen, og brukte mange år på å ta seg opp igjen.
CO2-prisen stupte etter finanskrisen, og brukte mange år på å ta seg opp igjen.