In this Jan. 10, 2018 photo provided by China's Ministry of Transport, a firefighting boat works to put on a blaze on the oil tanker Sanchi in the East China Sea off the eastern coast of China. Rescue ships looking for missing crew members from the oil tanker Sanchi have expanded their search area to more than 2,600 square kilometers (1,000 square miles) as Chinese state television reported Friday that maritime authorities still have not found any survivors, or put out the blaze onboard the ship. (China's Ministry of Transport via AP)
In this Jan. 10, 2018 photo provided by China's Ministry of Transport, a firefighting boat works to put on a blaze on the oil tanker Sanchi in the East China Sea off the eastern coast of China. Rescue ships looking for missing crew members from the oil tanker Sanchi have expanded their search area to more than 2,600 square kilometers (1,000 square miles) as Chinese state television reported Friday that maritime authorities still have not found any survivors, or put out the blaze onboard the ship. (China's Ministry of Transport via AP)

Kina prøver å hindre miljøkatastrofe etter tankskip-brann

Publisert

Kinesiske myndigheter forsøker å begrense skadene på miljøet etter at en brennende oljetanker sank i Østkinahavet.

Tankskipet Sanchi etterlot seg et brennende oljeflak på overflaten da det søndag sank til bunns.

Dagen etter meldte Kinas transportdepartement at flammene var slukket. Men arbeidet for å begrense skadene på miljøet var langt fra over.

To skip sprayet kjemikalier på ulykkesstedet for å løse opp olje på overflaten, meldte den statlige kringkasteren CCTV. Utslippet på havoverflaten dekket et område på 129 kvadratkilometer.

– Dette er noe vi prioriterer. Ingen ønsker seg en katastrofe til, sier Lu Kang, talsmann for Kinas utenriksdepartement.

Eksplosjon

32 besetningsmedlemmer har etter all sannsynlighet omkommet i ulykken. Bare tre av de døde er blitt funnet.

Voldsomme flammer, giftig røyk og dårlig vær gjorde redningsarbeidet vanskelig etter at iranske Sanchi kolliderte med et kinesisk lasteskip 6. januar. Sanchi hadde i flere dager drevet i retning den japanske øya Amami Oshima da fartøyet ble rystet av en kraftig eksplosjon og sank.

Skipet var lastet med nesten 1 million fat kondensat – en type hydrokarboner som ofte beskrives som svært lett olje. I tillegg var det drivstoffolje om bord.

Giftig

Kondensat brenner og fordamper lett, og det er håp om at mye av lasten var borte da skipet gikk ned.

– Kjernespørsmålet er hvor mye av kondensatoljen som var igjen etter brannen og eksplosjonen, sier Ma Jun fra forskningsinstituttet Institute of Public and Environmental Affairs i Beijing.

Kondensat danner ikke seige oljeflak på havoverflaten, slik som tyngre oljetyper. Men stoffet er giftig for fisk, hval, plankton og andre arter som lever i havet.

Hadde hele lasten lekket ut i sjøen, ville utslippet blitt det største fra et skip noe sted i verden på flere tiår.

Tankskipet var på vei fra Iran til Sør-Korea da kollisjonen skjedde utenfor den kinesiske kysten, 257 kilometer øst for Shanghai. Mannskapet på Sanchi besto av 30 iranere og to bangladeshere.

(©NTB)