Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE
Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE

Kan Hyperloop blåse VY av banen?

CEO i Hyperloop TT: - Hele systemet skal gå på energi fra vind og sol.

Publisert

Denne uken samlet Agder Energi et fullsatt Kilden teater og konserthus i Kristiansand. enerWE var tilstede og vi tok en prat med Dirk Ahlborn, CEO i Hyperloop TT.

- Hyperloop blir ofte omtalt som «det femte fremkomstmiddelet», forteller Dirk Ahlborn til enerWE.

De fire første er fly, bil, tog og båt.

- Se for deg et fly uten vinger fyllt med mennesker, forklarer han. Dette fremkomstmiddelet har en hastighet rett under lydhastigheten. Det skal frakte mennesker i små «kapsler» gjennom et rør over og under bakken. Og så går hele systemet på sol- og vindkraft. Det er vakuum i rørene, og det gjør at kapslene kan bevege seg veldig raskt uten å bruke mye energi.

Det er ikke bare produktet til Hyperloop TT som er innovativt, men også selskapsformen.

- Vi bygger selskapet ved å bruke "crowd collaboration". Vi har mer enn 900 personer i 50 selskap som investerer sin tid og kunnskap i bytte mot aksjer i selskapet.

Dirk Ahlborn har tro på at investeringene i nye Hyperloops rundt omkring i verden vil være tilbakebetalt på mellom 8 og 15 år.

- Slikt har vi aldri opplevt tidligere i jernbareindustrien.

Men han legger ikke skjul på at det dukker opp utfordringer underveis.

- Siden Hyperloop hverken er et fly eller et tog, så må myndighetene utarbeide nye regelverk.

Han forklarer at de nå har kommersielle avtaler i Kina og Abu Dhabi.

- I Abu Dhabi er det en linje på fem kilomenter, og i Kina er det en linje på 10 kilometer. Etterhvert skal dette utvides.

Prosessen frem mot ferdigstillelse kommer i følge Dirk Ahlborn til å ta rundt tre år.

Avslutningsvis spør vi han om han tror vi vil få se Hyperloops i Norge.

- Ja, selvfølgelig. Det er et stort problem at jernbane ikke er økonomisk lønnsomt. Det er avhengig av subsidiering fra myndighetene. Med Hyperloop er det annerledes. Hyperloop kommer til å være lønnsomt.