Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

Olje- og energibransjen henger etter i utnyttelsen av digitale kanaler

- Jeg mistenker at mange i olje- og energibransjen ser på digitale satsninger som digitale brosjyrer.

Publisert   Sist oppdatert

Markedsføringsselskapet INEVO har i en ny rapport tatt for seg 66 selskaper i olje- og energibransjen for å se hvordan de utnytter mulighetene i digitale kanaler, og forholder seg til GDPR og moderne krav til nettsider.

Rapporten tar utgangspunkt i manuelle vurderinger og automatiserte analyseverktøy, og har vurdert bedriftene på seks vurderingskriterier:

  • Sikkerhet - tar bedriftene nettsikkerhet på alvor?
  • Personvern - følger bedriftene reglene når det gjelder personvern?
  • Mobil tilgjengelighet - fungerer nettsidene på mobile enheter?
  • Grunnleggende analyseverktøy - benytter bedriftene analyseverktøy for å kunne ta bedre beslutninger rundt markedsaktiviteter?
  • Nettstedshastighet - hvor raskt laster nettsidene?
  • Bruk av sosiale medier - utnytter bedriften sosiale medier i større eller mindre grad?

Gjennomgangen viste at det er mye som kan forbedres i olje- og energibransjens bruk av digitale kanaler.

- Jeg sitter igjen med følelsen om at mange selskaper i olje- og energibransjen behandler digitale kanaler slik som flyselskapene behandlet digitale kanaler tidlig på 2000-tallet og politiske partier behandlet digitale kanaler i 2007, sier Karl Philip Lund i INEVO til enerWE.

  • 15% av bedriftene har nettsider med mangelfull sikkerhet
  • 21% av bedriftene har ikke lovpålagte personvernerklæringer på sine nettsider
  • 21% av bedriftene har nettsider som ikke er tilpasset mobile enheter • 9% av bedriftene benytter ikke grunnleggende analyseverktøy
  • 73% av bedriftene måler ikke effekt av aktiviteter i sosiale medier
  • 50% av bedriftene har ikke vært aktive på Linkedin siste 30 dager

Jeg mistenker at mange i olje- og energibransjen ser på digitale satsninger som digitale brosjyrer

Karl Philip Lund

- Jeg mistenker at mange i olje- og energibransjen ser på digitale satsninger som digitale brosjyrer, sier Lund.

Ingen av de analyserte bedriftene fikk full score, men Beerenberg, BKK AS og Trainor kom best ut av de 66 analyserte bedriftene.

Rapporten kan lastes ned her.