Color Hybrid-start ved Ulstein Verft
Industri Mari Kihle Foto: Ulstein Verft

Ulstein Verft trosser offshorebremsen og satser for fullt på fornybar energi

Feirer tradisjonell brennestart for byggingen av hybdridfergen «Color Hybrid»

Fredag 14. juli var tiden inne for Ulstein Verfts brennestart for plug-in hybdridfergen til Color Line. Det var SVP Marine & Technical, Jan Helge Pile, i Color Line som stod for brennestarten, som markerer det offisielle startskuddet for skipsbyggingsprosjektet.

Splitter ny hybridferge til 2019

«Color Hybrid» er et plug-in hybridskip, hvor batteriene lades opp via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg, eller ved at batteriene lades om bord fra skipets egne generatorer. Hybridskipet vil være 160 meter langt og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og 500 biler.

Skipet vil også benytte nye løsninger for støyreduksjon. Den ytre støyen ved lav hastighet målt i 100 meter avstand fra fartøyet, vil være lavere enn støyen som fra en normal samtale.

  • Fergen skal være ferdigbygget i 2019.

Brennestart ved Ulstein Verft

Brennestart i Polen

Den tradisjonelle brennestarten foregikk ved skrogverftet Crist i Polen, det melder Ulstein Verft.

  • Brennestart er en tradisjonelt viktig milepæl for skigsbygging, og markeres ved å gjennomføre kuttingen av den første stålplaten som skal benyttes i byggeprosessen.

Tilstede ved brennestarten var representanter fra Ulstein Verft og Crist, klasseselskapet DNV-GL og Color Line, ved Jan Helge Pile. Neste milepæl på agendaen er den såkalte «kjølstrekken». Dette vil skje i løpet av høsten.

Stikkord: ,