Bilde av Rune Sola
IKT Redaksjonen

Har tjenesten livets rett?

…eller vinner konkurrenten?

Apps AS ble stiftet rett etter at App Store ble lansert, i 2008. Apps består idag av tre selskap, Apps AS, Apps Consulting AS og Apps Stavanger AS.

Apps Consulting AS er et heleid datterselskap av Apps AS. Stavangerkontoret ble opprettet i 2011, og er deleid av Apps AS, Hey-Ho Let´s Go Stavanger AS og daglig leder Rune Sola.

I et intervju med enerWE.no deler Rune Sola sine tanker omkring fremtidens digitale brukeropplevelser.

Har din tjeneste livets rett?

Den nye, mobile tilværelsen og tilgangen på informasjon har endret hodene våre, forteller Sola. Vi forventer nå at de smarte dingsene våre løser hverdagslige utfordringer med en gang, akkurat der vi befinner oss. Hvis ikke blir vi skuffet og frustrerte. Hvis en digital tjeneste er for vanskelig å bruke, eller ikke oppfyller våre forventninger i løpet av sekunder, hopper vi galant videre til en konkurrent som gjør det samme, bare bedre.

Sola mener at en tjeneste må skape en positiv brukeropplevelse for å ha livets rett.

Dette gjelder både om løsningen henvender seg mot dine kunder, partnere eller ansatte.

Dette er bare starten
Fremtidens digitale tjenester vil være preget av mye mer enn bare skjermer.

Vi ser allerede en eksplosjon i antall smarte sensorer og enheter som blir koblet sammen ved hjelp av cloud-teknologi, forteller han. Når flere og flere «ting» kommuniserer, åpner det seg et hav av muligheter for å bygge smarte tjenester.

Sola tror nøkkelen til å skape den gode brukeropplevelsen i fremtiden vil ligge i å forutse hva brukeren trenger, før brukeren vet det selv.

Tjenesten «Google Now» informerer deg dersom det er trafikk-kork på vei hjem fra jobb, og foreslår alternativ kjørerute. Termostaten “Nest» lærer seg dine vaner og regulerer temperaturen i hjemmet deretter.

Dette er bare starten på en utvikling som vil kunne gi betydelig nytteverdi for både mannen i gata, og samfunnet. Folk, prosesser, data og “ting» – alt blir knyttet sammen.

Frykten for det ineffektive
Ettersom fremtidens tjenester blir mer intelligente, vil det også gjøre noe med forventingene til brukerene dine. Rune Sola er overbevist om at tradisjonelle interaksjoner der du trykker deg gjennom flere statiske steg for å utføre en oppgave kommer til å oppleves som ineffektive.

Utvikler du en ny tjeneste bør du utforske potensialet i å forstå brukerens kontekst, forteller han. Hvis du vet hvilken setting brukeren befinner seg i, kan du skreddersy innhold og funksjonalitet.

Resultatet blir i følge Sola at kunden din sparer tid, og får tilgang til kvalitetsinformasjon raskere.

Informasjonssikkerhet
Vi går mot et samfunn der mer og mer data knyttet til vår aktivitet lagres og prosesseres.

Ettersom datamengden øker blir folk flest mer bevisst på risiko knyttet til å etterlate elektroniske spor. Skal du skape tillit bør du ha en tydelig policy som ivaretar personvernet til brukeren.

Her treffer du Sola
Den 5. september møtes investorer og gründere på iPark NUTEK Startups Gathering. Rune Sola deltar som foredragsholder og vil dele mer av sitt syn på den digitale fremtiden.

iPark NUTEK fremstår som en veldig spennende møteplass, og jeg gleder meg til å treffe folk med skapervilje og interesse for teknologi, avslutter han.