Jostein Magnussen
IKT, Sosiale medier Redaksjonen

28 % av nettstedene kan ramle

Google legger mer vekt på mobiltilpasning.

Teknosjekk fra Netlife Research: 28 prosent av nettstedene kan ramle på mobile Google-søk etter 21. april.

Den kvartalsvise teknosjekken fra Netlife Research viser at banker, frivillige organisasjoner, statlige etater, nettbutikker og kommuner straks kan gå på en kraftig nett-smell. Fra tirsdag 21. april 2015 vil Google legge enda mer vekt på mobiltilpasning ved rangering av søkeresultater på mobile nettdingser. Mange nettsteder vil ramle nedover på resultatlisten, skriver selskapet i en pressemelding.

-> Se også video med foredraget om at oljeselskap har dårlige nettsider.

Hvert kvartal måler Netlife Research temperaturen på utvalgte, norske nettsteder. Banker, børsnoterte selskaper, frivillige organisasjoner, kommuner, nettbutikker, statlige etater, Norges største nettsteder og universiteter og høgskoler havner under lupen.

Sentralt i undersøkelsen står mobiltilpasning av nettsteder. Undersøkelser viser at halvparten av nettbruk skjer på mobile enheter. Nettsteder som ikke er mobiltilpasset blir mer eller mindre uleselige på mobiltelefoner og nettbrett. Derfor vil Google fra 21. april sende slike nettsteder nedover på søkerangering ved søk på mobile enheter og i stedet rangere mobiltilpassede nettsteder høyere.

28 prosent av nettstedene i vårt utvalg kan ramle nedover i søkeresultater i Google på mobil fra og med 21. april. Det er alvorlig – og fortjent. Investeringer i søkemotoroptimalisering og annet for å bli synlige i Google-søk vil tape mye av sin verdi. Flere nettsteder, som for eksempel nettbutikker, vil i tillegg mest sannsynlig gå glipp av inntekter, sier markedssjef og gründer Jostein Magnussen i Netlife Research.

Rådgiver Audun Rundberg mener Google gjør det rette. – Google har egentlig vært grei som ikke har gjort dette før. Nettet utvikler seg. Mobiltilpasning er ikke bare kjekt, men helt nødvendig for å gi en god nok brukeropplevelse. De som ikke har tatt dette innover seg får nå et ekstra spark bak, sier Rundberg.

80 virksomheter inngår i temperaturmålingen, fordelt på åtte kategorier á ti virksomheter. Verst står det til hos banker og frivillige organisasjoner. Fire av de ti nettstedene i hver av disse kategoriene er ikke mobiltilpasset. Heller ikke tre av ti statlige, nettbutikker, kommuner og børsnoterte virksomheter blir oppfattet som mobilvennlige av Google. I kategorien ”største nettsteder” er alle mobiltilpassede.

Mobiltilpassede nettsteder kan være responsive eller klienttilpassede. Responsiv innebærer at nettstedet automatisk tilpasser seg alle skjermstørrelser, men med samme innhold og funksjoner. Klienttilpassede nettsteder sniffer etter hva slags dings du bruker og viser en side ut i fra dette. Haken ved dingsesniffing er at også innholdet er tilpasset, ofte slik at mindre innhold blir vist på mobile enheter enn på PC-er. Dette er negativt i og med at brukere ønsker samme innhold uavhengig av dings.

Utviklingen er positiv. Ved vår første måling tilbake til 2. kvartal 2014 var 27 nettsteder ikke mobiltilpassede. For 1. kvartal 2015 er tilsvarende tall bare 17. Ved første måling var 29 nettsteder klienttilpassede mot 27 nå. Responsive var på 24 mot 36 i dag. Dette betyr at brukerne blir tatt på alvor både når det gjelder mobilitet og teknologi, sier Rundberg.

Stikkord: ,

Annonse
Ads banner