Lillestrøm  20170428.
Havarikommisjonens foreløpige rapport om Turøy-ulykken. Her ligger deler av helikoptervraket etter Turøy-ulykken, på havarikommisjonen sine lokaler på Kjeller.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
HMS NTB Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Oljearbeidere mangler tillit til Airbus

Tillitsvalgte har liten tillit til helikopterleverandøren Airbus og mener Statoil må sikre flere helikoptertyper i flåten.

Havarikommisjonen sa fredag at det var en sprekk i et tannhjul som forårsaket ulykken der 13 oljearbeider omkom ved Turøy utenfor Sotra for ett år siden. Helikopteret var et EC225 Super Puma produsert av Airbus. En tilsvarende svikt i et Airbus-helikopter var årsak til en ulykke utenfor Skottland i 2009.

– Det er urovekkende at de ikke gjorde en jobb sist gang, og tilliten til Airbus er kraftig svekket, sier Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt i Safe til NRK.

Han sier de vil kreve å få nye helikoptre, noe som støttes av fagforeningen Industri Energi.

Det er underleverandører som står for helikoptertransporten av oljearbeiderne. I avtalene kan Statoil spesifisere hvilke helikoptertyper de ønsker. Helikoptertypen som var involvert i ulykken i fjor er satt på bakken, og det er nå bare Sikorsky-helikoptre som transporterer ansatte til oljeplattformene.

Pressekontakt Morten Eek i Statoil sier selskapet aldri igjen vil ta i bruk Super Puma-helikopteret.

Han sier at de ser på andre helikoptre, men at ingen avtale er på plass.

(©NTB)