Turøy  20160501.
Opprydningsarbeidet etter helkopterulykken fredag pågår for fullt søndag ettermiddag. 
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
HMS NTB Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Fortsatt mange ubesvarte spørsmål etter Turøy-ulykken

Tre dager før Havarikommisjonen offentliggjør en ny foreløpig rapport om helikopterstyrten ved Turøy er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål.

– Helt til bunns vil vi aldri komme i noen granskninger. Vi må alltid gjøre avgrensninger. Men vi håper på å få et svar på de spørsmålene vi har, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport til NRK tirsdag.

Havarikommisjonens forrige foreløpige rapport fra juni i fjor konkluderte med at et utmattingsbrudd i et av planetgirene til Airbus Helicopters H225 Super Puma-helikopteret som styrtet, trolig forårsaket ulykken.

Spørsmålet som gjenstår er hvordan dette tretthetsbruddet oppstod og fikk utvikle seg. En ny sentral del etter Turøy-ulykken ble funnet i vannet i februar i år. Det var delen som holdt planetgiret som slo sprekker, og den har ifølge NRK vært sentral i havarikommisjonens granskning siden da.

Havarikommisjonens femte foreløpige rapport, som frigis på dagen et år siden ulykken inntraff 29. april i 2015, blir den mest omfattende til nå. Politiet har også gjort en rekke undersøkelser siden ulykken, der alle 13 ombord omkom.

Ingen har på noe tidspunkt vært mistenkt eller siktet i saken, og politet heller ikke funnet tegn til at svikt i vedlikeholdsrutiner eller innsparinger kan ha bidratt til ulykken. De kan imidlertid ikke konkludere før Havarikommisjonens endelige granskningsrapport, skriver Stavanger Aftenblad.

– Den første tiden etter ulykken brukte vi mye folk på saken. På det meste var det 20-25 som jobbet med ulykken. Nå avventer vi undersøkelsene til havarikommisjonen og håper det finnes en løsning på saken, sier politiadvokat og påtaleansvarlig Trygve Ritland ved Vest Politidistrikt til avisen.

(©NTB)

Annonse
Ads banner