Krisekonferansen - Evry
HMS Redaksjonen Foto: Intrapoint

Beste praksis på ulykkesdagen

Samlet mer enn 100 deltakere.

Over 100 deltakere tok sjansen på å samles på den årlige Krisekonferansen, som tradisjonen tro gikk av stabelen på «ulykkesdagen» fredag 13.mars.

Det er det to år gamle Krisenettverket hvor du finner konsulentselskapet EY, programvareleverandør Intrapoint, advokatfirmaet Steenstrup Stordrange og kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese som står bak arrangementet.

Nettverket er etablert som en arena for å dele kunnskap mellom de ulike fagmiljøer som er delaktige i en krisehåndtering, sier Helge Lunde seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese og initiativtaker til krisenettverket.

Ideen bak konferansen er den samme. Vi inviterer mennesker og selskap for at de kan dele sine egne erfaringer fra selvopplevde situasjoner. Erfaringer gjort i skarpe situasjoner er kanskje de meste verdifulle når det kommer til å forberede seg for en neste gang. Derfor har vi valgt parolen på konferansen å være «beste praksis i krisehåndtering», avslutter Helge Lunde.

Blant foredragsholderne var Carl Gamlem, underdirektør fra Forsvarets høgskole, som ga deltakerne en introduksjon til strategisk krisehåndtering. Han la særlig vekt på det viktige samarbeidet mellom næringslivet og det offentlige når større kriser rammer. Tore Brandtzæg, daglig leder i International Crisis Centre Norway, ga klare råd om beste praksis for pårørendehåndtering etter større flyulykker.

En beredskapsplan uten retningslinjer for pårørendehåndtering er verdiløs, sa Tore Brandtzæg til tilhørerne.

På programmet fant man også foredrag fra logistikkoperatøren DHL, nettverkselskapet EVRY og interiørgiganten IKEA. Sistnevnte snakket om tilbakekall av produkter, og hvordan dette er en del av varehuskjedens åpenhetskultur og nå en del av kundeservicen.

Neste krisekonferanse arrangeres på førstkommende ulykkesdag; fredag 13. november 2015.

Stikkord: , ,