Bergen, Norway 20160503.
Pressekonferranse på Haakonsvern med Statens Havarikommisjon som informerer om status og det videre arbeidet i undersøkelsen av vraket og andre komponenter fra ulykkeshelikopteret som styrtet på Turøy.
Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB Scanpix
HMS NTB Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB Scanpix

Airbus har satt inn tiltak som ville ha forhindret Turøy-ulykken

Det kunne ha vært satt inn sikkerhetstiltak som ville ha forhindret helikopterulykken på Turøy, ifølge Airbus Helicopters.

– Alt vi gjør nå, burde vært gjort tidligere, sier Airbus-sjef Guillaume Faury til TV 2.

Super Puma-helikopteret som styrtet på Turøy vest for Bergen i april i fjor, styrtet trolig som følge av den samme mekaniske slitasjedefekten som forårsaket en tilsvarende ulykke utenfor Skottland i 2009. Allerede da ble det gitt 17 anbefalinger om sikkerhets- og vedlikeholdstiltak for denne helikoptermodellen, melder TV 2.

Anbefalingene fra den britiske havarikommisjonen ble ikke fulgt opp godt nok, ifølge Faury.

– Men det vi gjør nå, er nødvendig etter det som skjedde i 2016. Hvis vi hadde gjort det tidligere, ville vi ha forhindret 2016, men det var mye vi ikke visste, sier Faury.

Ulykken på Turøy skjedde 29. april i fjor. Elleve oljearbeidere og to piloter var om bord i Super Puma-helikopteret som var på vei fra Gullfaks B-plattformen. Alle døde da helikopteret styrtet som følge av at helikopterets rotor løsnet. Det samme skjedde i Skottland sju år tidligere. Da mistet 16 mennesker livet.

Begge ulykkene ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen.

– Vi ser klare likhetstrekk mellom den bruddflaten vi ser her og det bruddet som ble funnet etter ulykken på engelsk sektor i 2009, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.

(©NTB)