Caroline-Ostensjo-LinkedIn-jobbsoker
HMS, Kurs & Kompetanse, Rekruttering Kristine Kotte-Eriksen

10 tips til jobbjakt på LinkedIn

Hold nachspiel-bildene for deg selv.

Caroline Østensjø (27) fra Haugesund er akkurat ferdig utdannet, og bruker sosiale medier som et av sine viktigste verktøy i jakten på drømmejobben.

Hvordan bruker du sosiale medier i jobbsøkerprosessen?

Jeg er aktiv bruker av Linkedin og ser virkelig verdien i å bruke nettverk og bygge nye relasjoner. Ikke kun for å skaffe seg jobb, men også for å få informasjon om ulike selskaper og oppdateres på ulike saker, forteller Østensjø.

Østensjø har bachelorgrad i Folkehelse og helsefremmende arbeid fra Universitetet i Bergen, og master i Samfunnssikkerhet og risikostyring fra Universitet i Stavanger. Hun fullførte mastergraden i juni, og søker nå jobb innen HMS, sikkerhet og human relations.

Les også: Ikke krig med NTNU

Praktisk eksempel

Jeg publiserte nylig en ”publication” på LinkedIn der jeg skrev et kort sammendrag om meg og min kvaliteter. Deretter tagget jeg en rekke personer i nettverket mitt slik at dette når ut til også personer som ikke er i mitt nettverket.

Østensjø mener at det fine med Linkedin er at det ikke finnes noen grense for informasjonsspredning, i motsetning til på Facebook, der kun personer en er tilknyttet kan se det man legger ut.

Ellers bruker jeg LinkedIn til å legge ut aktuelle saker og nyheter som jeg synes er interessante.

Les også: Slik bør bedrifter bruke Facebook

Hvorfor mener du at sosiale medier er et effektivt verktøy?

Jeg tror spesielt LinkedIn er et svært effektivt verktøy. Tidene forandrer seg og ting skal gå fort.  Forskning viser at veldig mange stillinger lyses ikke ut, og da tenker jeg at LinkedIn er en genial inngangsport for å nå ut til aktuelle arbeidsgivere – men du må være på! Ingen ting kommer gratis. Selv om du oppretter en profil detter ikke jobbtilbudene inn.

Carolines beste tips i jobbsøking på sosiale medier:

  • Tenk over hvordan du fremstiller deg på bilder og «tonefall» på profilen din.
  • Vær aktiv, og vis at du engasjerer deg i ulike ting.
  • Del og publiser gjerne aktuelle saker og artikler du finner interessante.
  • Det er ikke noe galt i å vise at du har andre interesser enn jobb.
  • Ikke del alt for mange saker om dagen, unngå over titalls saker.
  • Lag en utfyllende og god profil, ta med arbeidserfaring og oppnådde mål.
  • Fremhev de gode sidene dine!
  • Viktig at informasjonen på profilen stemmer med CV’en din.
  • Bruk de forbindelsen du har for å skaffe deg informasjon og nye kontakter, samt hold kontakten med tidligere kolleger.
  • Hjelp andre. Det er viktig med give and take – én dag er det kanskje du som trenger hjelp og vice versa.

Stikkord: , , ,