Bjørn Jacques i Kaefer på Høydekonferansen. Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Bjørn Jacques i Kaefer på Høydekonferansen. Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

- Det er viktig at vi ikke kødder det til fordi vi på død og liv skal vinne en kontrakt

Bjørn Jacques advarer mot trenden at kunder ofte velger pris fremfor sikkerhet.

Publisert   Sist oppdatert

Fagansvarlig for arbeid i høyden i Kaefer Energy, Bjørn Jacques, ønsker et oppgjør med en bransje der kunden i mange tilfeller er mest opptatt av å få jobben gjort til en billig penge, og kanskje ikke forstår at det nødvendigvis må gå på bekostning av noe. Dette tok han til orde for under under Høydekonferansen forrige uke.

Kunden velger ofte pris foran HMS og kvalitet. Og attpåtil vil kunden gjerne ha høy kvalitet på jobben og utførelsen og samtidig stor fleksibilitet.

Bjørn Jacques

- Kunden velger ofte pris foran HMS og kvalitet. Og attpåtil vil kunden gjerne ha høy kvalitet på jobben og utførelsen og samtidig stor fleksibilitet. Til billigst mulig penge, sier han.

Dette innebærer både bransjeutfordringer og økt risiko, mener han.

- Bransjen havner fort i en situasjon der vi priser oss selv ut. Det vil si at den ene leverandøren gir én pris og neste år en pris som er litt lavere. Vi må være forsiktig med at vi ikke havner i denne onde sirkelen. Det vil medføre en økt risiko for uheldige hendelser. Da snakker vi ikke om hvis, men når, sier han.

Og selv om han ba om unnskyldning for sterke ord, var engasjementet brennende og entusiasmen stor.

- Det er viktig at vi ikke kødder det til - med tanke på at vi på død og liv skal vinne en kontrakt. Hvis ikke vi kan få til en sterk arbeids- og sikkerhetskultur, har vi store problemer med å forsvare det vi driver med.

Jacques etterlyser at bransjen tør å stille tydelige krav.

Vi må tørre å stille krav og forventninger til kunden.

Bjørn Jacques

- Vi må tørre å stille krav og forventninger til kunden. Altfor mange ganger hører jeg spørsmålene «hvorfor har vi ikke sendt ut personell med den og den kompetansen eller det og det utstyret? Nei, kunden ønsker det ikke, eller kunden vil ikke ha det, fordi det koster mer.» Det må vi tørre å utfordre kunden på, sier han.

Og mener det er mulig å rettferdiggjøre og forklare hvorfor det trengs flere hender eller mer utstyr.

- Vi må spille med åpne kort og forklare. Det handler ikke om å selge noe bare for for å selge, men om å argumentere for et produkt eller lagsammensetning. Da opplever jeg at kunden lytter - og ikke minst er villig til å betale for det.

Ikke bare kundens «feil»

Bjørn Jacques bedyrer at det ikke bare er kundens ansvar at dette har blitt en praksis.

- Det er viktig å øke bestillerkompetansen både hos kunden, men gjerne også internt. Det er litt vår feil at kundene våre bestiller feil. Det er veldig viktig at vi er engasjerte, delaktige, lojale, og følger bransjestandardene og retningslinjene som vi har. At vi ikke «tweaker» det, som ungdommen sier. Vi å konkurrere på lik linje. Her er det viktig at vi står sammen, mener han.

Vi må være skjerpet, og vi må stå sammen.

Bjørn Jacques

Han avsluttet sitt foredrag med å be alle bransjekolleger trekke samme vei for å bedre sikkerheten til alle.

- Vi må ikke glemme at vi jobber i høyden og at det bare skal en liten ting til før vi snakker om noen som ramler ned og mister livet. Vi må være skjerpet, og vi må stå sammen. Jeg tror vi kan være sterke konkurrenter, men samtidig kan vi diskutere og dele erfaringer over bordet, sa han.