Her er Oslos nye elbusser

Published

Oslo kommune har kjørt et pilotprosjekt med to elbusser siden november 2017, og det har gått såpass bra at de nå har tatt skrittet fullt ut og bestilt totalt 70 elbusser som skal kjøre ruter i Oslo.

enerWE var tilstede på presentasjonen, og fikk en gjennomgang av bussene.

Unibuss er en av busselskapene som kjører for Ruter, og i dag viste de frem fire av sine totalt 40 elbusser. Det var en leddbuss, og en vanlig buss, eller det Unibuss kaller en "solobuss".

Nå kommer også bussene med EV-skilt
Nå kommer også bussene med EV-skilt

Bussene er produsert i Belgia av det nederlandske selskapet VDL, og de skal trafikkere disse linjene:

  • 20
  • 21
  • 28
  • 34
  • 37
  • 54
  • 74.
  • - Dette er en merkedag for Unibuss og for bussbransjen. Vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp. I tillegg er Oslo Europas miljøhovedstad i 2019, noe som gjør at vårt innkjøp av elbusser passer ekstra godt i år, sa administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen.

    I tillegg til de 40 elbussene som Unibuss skal kjøre, skal de andre busselskapene Nobina og Norgesbuss kjøre ytterligere 30 elbusser.

    - Med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp, sier Øystein Svendsen i Unibuss
    - Med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp, sier Øystein Svendsen i Unibuss

    - Elbusser gir et mer attraktivt kollektivtilbud. Oslo får nå Nordens største flåte av elektriske leddbusser.  Flere og flere av innbyggerne i Oslo velger kollektivtransport framfor bil, og elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.

    I sin tale påpekte hun at i tillegg til miljøaspektet og de reduserte utslippene som dette fører til, så vil disse elbussene også være stillegående.

    Miljøbussene er av typen VDL Citea Electric, og skal lades på Unibuss sine anlegg på Alnabru, Mortensrud og Klemetsrud. Ladeinfrastrukturen leveres av Heliox og Siemens.

    Lan Marie Nguyen Berg er godt fornøyd med hovedstaden nå får Norges største flåte med elbusser.
    Lan Marie Nguyen Berg er godt fornøyd med hovedstaden nå får Norges største flåte med elbusser.

    Leddbussene vil lades ved hjelp av en pantograf på taket, og ladingen vil foregå i depotet på Alnabru bussgarasje.

    Solobussene vil hurtiglades med sin pantograf på endestoppene på Mortensrud og i Vika. De har ikke montert pantografen på taket, men under bussen.

    Leddbussene har en pantograf på taket.
    Leddbussene har en pantograf på taket.

    Selv om det har blitt kjørt et pilotprosjekt med uttesting av to elbusser, forventes det at det er ting som må gå seg til. I månedene fremover vil flere elbusser ankomme, men før de settes i trafikk må det gjennomføres omfattende testing. Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold.

    Og akkurat som med elbilene i personbilmarkedet er det alltid et spørsmål om hvor lang rekkevidden egentlig er. I tillegg gjør derfor Unibuss stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

    Kjørestil vil også være en viktig faktor oppe i dette, og Unibuss forteller at alle sjåførene vil få en egen dedikert opplæring av hvordan de skal kjøre de nye elbussene.

    - Parallelt med bygging av infrastruktur og testing av bussene vil 600 av våre sjåfører få elbuss-opplæring. Rekkevidden vil i stor grad være avhengig av topografi og klimatiske forhold, men også av kjørestil, sier Svendsen.

    - Vi håper at Osloborgerne ønsker elbussene velkommen. Vi tror våre kunder vil sette pris på busser som vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy, og en mer behagelig og stillegående reise, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

    FAKTA ELEKTRISKE LEDDBUSSER:

    Snorre Lægran i Ruter gratulerte Oslos innbyggere med at de nå har fått elbusser.
    Snorre Lægran i Ruter gratulerte Oslos innbyggere med at de nå har fått elbusser.
    Slik ser det ut i førersettet på de nye elbussene.
    Slik ser det ut i førersettet på de nye elbussene.
    For passasjerene er det små forskjeller fra "vanlige" gammeldagse busser. Forskjellen ligger først og fremst hos føreren, samt i at bussene er stillegående og at de ikke slipper ut CO2 når de kjører.
    For passasjerene er det små forskjeller fra "vanlige" gammeldagse busser. Forskjellen ligger først og fremst hos føreren, samt i at bussene er stillegående og at de ikke slipper ut CO2 når de kjører.
    Det er noen synlige forskjeller for passasjerene, og det er at det er veldig mange ladepunkter hvor man kan lade mobiler, nettbrett og andre enheter gjennom USB-ladepunkter.
    Det er noen synlige forskjeller for passasjerene, og det er at det er veldig mange ladepunkter hvor man kan lade mobiler, nettbrett og andre enheter gjennom USB-ladepunkter.

    • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
    • Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
    • Sitteplasser: 46
    • Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
    • Batterikapasitet: 170 kWh
    • Maksimal ladeeffekt: 450kW
    • Lengde: 18 000 mm
    • Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje
    • FAKTA ELEKTRISKE SOLOBUSSER:

      • Linje: 74
      • Type: VDL Citea SLF 120-Electric
      • Sitteplasser: 34
      • Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
      • Batterikapasitet: 127 kWh
      • Maksimal ladeeffekt: 375 kW
      • Lengde: 12 000 mm
      • Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika
      • FAKTA OM UNIBUSS:

        • 1 800 ansatte, hvorav 1 600 er bussjåfører
        • 98 millioner reisende årlig
        • Opererer 204 busslinjer
        • Kjører 40 816 800 kilometer i løpet av et år
        • 750 busser i daglig trafikk
        • 5 hydrogenbusser
        • 2 elbusser (før i dag)
        • 20 hybridbusser
        • 100 biogassbusser
        • 100+ biodieselbusser
        • Ordinære dieselbusser
        •