- Avtalen med Bell kan gjøre reisen til jobb offshore bedre for våre ansatte

Wintershall DEA vil ta i bruk nytt helikopter i Norskehavet.

Publisert

Wintershall Dea skriver i en pressemelding at de harundertegnet en intensjonsavtale med helikopterprodusenten Bell med mål om å introdusere et nytt og moderne helikopter på norsk sokkel.

I dag finnes det bare en helikoptertype i trafikk for å frakte oljearbeidere til og fra jobb på installasjonene i havet utenfor norskekysten. Wintershall Dea vil bidra til å gjøre helikoptertjenesten for norsk olje- og gassinudstri mer robust ved undersøke mulighetene for om det nye Bell 525-helikopeteret kan introduseres i Norges.

Fakta om Bell 525

  • Passasjerer: 16
  • Rekkevidde med 16 passasjerer: 580 nautiske mil (1074 kilometer)
  • Marjsfart: 145 knop (269 km/t)
  • Maksfart: 164 knop (294 km/t)
  • 30% redusert drivstofforbruk
  • Lavere støynivå inne og ute

– Wintershall Dea leter hele tiden etter muligheter til å forbedre måten vi driver virksomheten vår på. Intensjonsavtalen med Bell kan gjøre reisen til jobb offshore bedre for våre ansatte, sier Alv Solheim, administrerende direktør for Wintershall Dea i Norge.

Bell 525 kan innredes med flere setekonfigurasjoner. Wintershall DEA ser for seg en konfigurasjon med 16 passasjerplasser.
Bell 525 kan innredes med flere setekonfigurasjoner. Wintershall DEA ser for seg en konfigurasjon med 16 passasjerplasser.

Den nye Bell 525-helikopteret er utstyrt med moderne teknologi for å øke flysikkerheten, redusere utslipp og støy – og forkorte reisetiden til installasjonene.

Bell 525 er det det første kommersielle offshore helikopteret utstyrt med «fly by wire» teknologi, som digitaliserer mange tradisjonelle kontroller, og som fram til nå bare har vært brukt i fly.

Cockpiten i Bell 525 ligner veldig på cockpiten i moderne jetfly.
Cockpiten i Bell 525 ligner veldig på cockpiten i moderne jetfly.

– Vi vil bruke de neste månedene på å arbeide tett med Bell for å finne ut hva som kreves for å gjøre Bell 525 klar for å fly i Norge. I dette arbeidet vil vi gå inn på tekniske krav, se på operasjonsmodeller sammen med helikopteroperatørene og sørge for tett dialog med fagforeninger og andre aktører for å sikre at helikoptertypen oppfyller våre krav til helikoptertransport. Først når alt dette er gjort, vil Wintershall Dea avgjøre om prosjektet kan tas over i en operasjonell fase, sier Solheim.

Vi vil bruke de neste månedene på å arbeide tett med Bell for å finne ut hva som kreves for å gjøre Bell 525 klar for å fly i Norge

Alv Solheim