«Sjanten» passer på at alle beskjeder blir mottatt.
«Sjanten» passer på at alle beskjeder blir mottatt.

- Med et slikt konsept går man ut på planken

Gudbrandsdal Energis satser på reklamefilmer med den autoritære «Sjanten» i hovedrollen.

Publisert Sist oppdatert

På tredje året benytter strømleverandøren Gudbrandsdal Energi markedsføringskonseptet «Sjanten» - der en autoritær coach jobber med å motivere de ansatte. I disse dager har de rullet ut nok en film i dette konseptet.

Marius Røed Sveipe er daglig leder i Gudbrandsdal Energi.
Marius Røed Sveipe er daglig leder i Gudbrandsdal Energi.

Den nye reklamefilmen bygger videre på et konsept som ble kjørt i 2018, der «Sjanten» hadde ansvar for opptrening og utvelgelse av rekrutter til GE sitt kundeservice, sier daglig leder Marius Røed Sveipe.

Det er laget to nye hovedfilmer som er ute nå på starten av året, samt flere kortere scener. Ideen til konseptet var det digitalbyrået Sempro som kom med, kan han fortelle.

- Noen liker det, noen liker det ikke

Responsen så langt på de nye filmene har vært gode, mener han.

- Vi har i hovedsak fått svært god respons, ikke ulik den vi fikk i forrige runde. Med et slikt konsept går man ut på planken - noen liker det og noen liker det ikke. Det er vi forberedt på. Det er altfor mange reklamefilmer som forsøker å treffe alle, uten noen brodd. Denne våkner man litt av og det er det mange som setter pris på.

«Sjanten» passer på at feiringen av en medarbeiders fødselsdag ikke tar for mye av arbeidsdagen.
«Sjanten» passer på at feiringen av en medarbeiders fødselsdag ikke tar for mye av arbeidsdagen.

- Han er ikke litt voldsom, han coachen, da?

- «Sjanten» tar ikke på folk med silkehansker, og det finner man også igjen i kulturen i Gudbrandsdalen. Folk er ekte og ærlige og sier ting rett ut, selvsagt uten å dra det så langt som vi gjør i filmen. Når det er sagt er kulturen, arbeidsmiljøet og trivselen blant medarbeiderne i Gudbrandsdal Energi en av de viktigste grunnene til at vi har vunnet Norsk Kundebarometer ti år på rad, har tilnærmet null sykefravær og jobber svært godt sammen til tross for hjemmekontordager i den pågående pandemien.

- Har denne markedsføringen gitt dere flere kunder?

- Det er dessverre for tidlig å si noe om ennå, avslutter han.

Her kan du se reklamefilmene (Ekstern lenke).