Screen Shot 2016-06-05 at 23.33.33
Gründer Andrea Bærland Foto: Bernt Andreassen

Sosiale entreprenører vil skape flere kommunikasjonsjobber

De kommer fra hver sin side av bordet, nå skal venninnene satse sammen. 

Med en mediehverdag i stadig endring har nedbemanningsrundene vært mange, og Liv-Runi Antonsen er intet unntak. Men da nedskjæringene innhentet Antonsen bestemte hun seg for at tiden var moden for å prøve seg på egne ben.

— Jeg har alltid hatt lyst til å starte for meg selv, men alltid tenkt jeg trengte mer erfaring. Etter 11 år med enkeltmannsforetak hvor jeg omtrent har vært innom alle tabbene man kan gjøre, bestemte jeg meg for at nå var det på tide å starte noe større. Jeg hadde fått den erfaringen jeg ønsket meg og følte meg trygg nok til å unngå å gjøre de samme feilene om igjen, forklarer Antonsen.

Oppstart med storkontrakt

Foto – og kommunikasjonsbyrået DigiKo så dagens lys ved registrering i Brønnøysundregisteret på nyåret, og med seg på laget har Antonsen venninnen Liv Maren Mæhre Vold.

— Vi har jo jobbet i samme bransje, men på hver vår side av bordet, forteller Antonsen, for mens hun har bakgrunn innen kommunikasjon har Mæhre Vold jobbet som journalist i Lillehammer.

Sammen skal de nå levere tekst, foto og andre kommunikasjonstjenester, hovedsakelig på Innlandet. Men etter mange år i Oslo har Antonsen også et stort nettverk i hovedstaden. Som journalist har Mæhre Vold på sin side opparbeidet seg et stort nettverk lokalt, og samarbeid med andre gründerbedrifter står også høyt på ønskelisten.

I begynnelsen av april satset duoen for fullt, og fikk en pangstart da de landet en kontrakt med Oslo Lufthavn.

Bygger på sosialt entreprenørskap

En av grunnsteinene i det ferske kommunikasjonsbyrået er sosialt entreprenørskap. Mæhre Vold har selv MS, som etter en tid gjorde det for stressende for henne å fortsette i journalistyrket.

– Liv Maren er min aller beste venninne, og det var trist å se hvor demotivert hun ble av å sitte sykemeldt hjemme. Hun hadde lyst til å jobbe, og selv om hun har redusert arbeidskapasitet, så har hun fortsatt en enorm restarbeidsevne gitt hennes helsetilstand, sier Antonsen.

Nå jobber Mæhre Vold om lag 50 prosent, og Antonsen forklarer at det ikke er så farlig om hun jobber to timer en dag og fire en annen, så lenge byrået får levert. Derfor gir de seg selv gode marginer.

—Selv om sosialt entreprenørskap er en av vår kjerneverdier, vil vi ikke at det skal være det eneste som definerer oss, vi skal være kjent for at vi leverer, understreker hun, og legger til at hun henter mye inspirasjon fra Steinar Olsen i Stormberg.

På sikt håper DigiKo å kunne ansette flere. Antonsen innrømmer at det er en risiko ved å drive som sosial entreprenør, men påpeker at det er en risiko forbundet med alle typer ansettelser.

— Det er kanskje litt klisjé å si, men hvis jeg kan hjelpe en person ut av NAV-systemet så er det en seier for meg, sier Antonsen.

Måler suksess i samfunnsnytte

Det er akkurat denne tankegangen Anja Moen Hareim, prosjektleder for sosialt entreprenørskap i investeringsselskapet TD Veen forklarer at man må ta høyde for om man investerer i sosialt entreprenørskap.

— Avkastning må vurderes på en annen måte enn ved vanlige investeringer. En sosial entreprenør måler først og fremst suksess gjennom den samfunnsnytten den skaper. Ønsket om å gjøre samfunnet bedre og å bidra må ligge til grunn for engasjementet i sosialt entreprenørskap, sier Moen Hareim.

Moen Hareim opplever at sosialt entreprenørskap begynner å bli mer populært blant private investorer, men påpeker at for at en sosial entreprenør skal lykkes må de ble mer bevisste på å synliggjøre for investorer hva driver med, og fortelle de gode historiene.

— Sosialt entreprenørskap er under stor utvikling. I løpet av de siste årene har feltet fått mye mer oppmerksomhet enn tidligere, men det er fortsatt en vei å gå for at dette skal bli noe alle har et forhold til, avslutter hun.

Stikkord: ,

Annonse
Ads banner