Alain Fassotte, Foto Eivor-Eriksen
Gründer Kristine Kotte-Eriksen Foto: Eivor Eriksen

Se opp for Sometier, Google!

Skal skape tusenvis av arbeidsplasser i Stavanger.

Alain Fassotte har startet selskapet Sometier AS, og har valgt å etablere seg i oljebyen Stavanger, der han mener det har utviklet seg et helt unikt miljø for gründere.

På «Gründerløkka», som vi liker å kalle det, er det nå flere etablerermiljøer og en energi som skal til for å lykkes, forteller Fassotte.

Selskapet skal utvikle nye digitale løsninger, og som blir målt opp mot om de er disruptive og globale. Med andre ord, de nye digitale løsningene skal endre noe i markedet eller i brukeratferd.

Nedgangstider skaper innovasjon
Alain tror det er veldig gode tider for gründere som ikke er oljerelatert fordi både offentlig sektor og de tidligere oljeinvestorene har endret fokus.

Det er lettere å finne spisskompetanse nå som flere har mistet jobbene sine og er på jakt etter nye utfordringer. I kriser og krig skjer det mye innovasjon. Jeg er 100% sikker at Stavanger og Norge vil komme styrket ut av denne nedgangen, sier han til enerWE.

Avhengig av kompetanse fra Oslo

Gründeren mener at det vanskeligste med å etablere seg i Stavanger er mangel på digital kompetanse.

Digital kompetanse er, utenom innen olje og gass, på et generalist nivå. Denne spesialistkompetansen må jeg derfor hente fra Oslo. Her har nok Stavanger hatt hode for langt ned i råoljen til å se behovet for digital kompetanse. Behovet har aldri vært der, forklarer Fassotte.

Han gleder seg enormt til å vise verden hva de er i ferd med å skape.

Når vi lykkes, vil vår tjeneste/produkt kunne påvirke et helt globalt marked. Det vil skape tusenvis av arbeidsplasser, men som det meste innen digital utvikling, blir noen også bli overflødige. Det er ofte prisen innovasjon koster samfunnet når det endrer et marked, sier gründeren.

Overbevist om suksess

Strategien er å være helt åpen om det de skal lage og hvorfor de lager det. 

Vi kommer til å lykkes fordi de nye samarbeidspartnerne mine og jeg har en felles visjon om hvordan vår tjeneste må fungere. Det handler om hundre prosent brukerfokus 24 timer i døgnet. Hvis vi står mellom å tjene dobbelt så mye, ved å gå på kompromiss med brukeropplevelsen, er det uaktuelt, avslutter Fassotte.

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner