Øyvind Midttun er pressetalsperson i Petroleumsinstituttet (PTIL).
Øyvind Midttun er pressetalsperson i Petroleumsinstituttet (PTIL).

PTIL: - Dynamiske gangbroer er en sikker løsning

Men erfaringene i Norge er foreløpig begrenset.

Publisert

I etterkant av den varslede satsingen på havvind fra olje- og energiminister Tina Bru, har det her på enerWE vært en debatt om sikkerhet på havvind-anleggene.

Partileder Owe Ingemann Waltherzøe i det nystartede Industri- og næringspartiet (INP) mener det vil bli vanskelig å etablere sikker frakt av vedlikeholdspersonell ut til vindkraftverkene. Dette ble avvist av Equinor, som hevder at offshore gangbroer er en sikker løsning.

- Vi benytter oss av båt for sikker transport av personell på våre vindprosjekter i Storbritannia. Vi baserer oss hovedsakelig på gangbroløsningen «walk to work» som gir en trygg overføring av personell fra fartøy til turbin, uttalte kommunikasjonsrådgiver Eskil Eriksen i Equinor til enerWE.

Bruk av dynamisk gangbro er, på lik linje med alle ‘transportløsninger’, avhengige av relevante kriterier for bruk.

Øyvind Midttun

Det er Petroleumstilsynet (PTIL) som er tilsynsmyndighet for sikkerhet offshore. enerWE kontaktet tilsynet for å høre om erfaringen ved bruk av gangbroene så langt.

Pressekontakt Øyvind Midttun i PTIL forteller at dynamiske gangbroer er en del benyttet innen havvind internasjonalt - i tillegg til innen petroleumsvirksomheten.

- I Norge er erfaringene så langt begrenset. En har benyttet denne type gangbro under ferdigstillelse av Oseberg H og Valhall Flanke Vest med gode resultater. En vil bruke dynamisk gangbro fra skip til Oseberg H når jack-up riggen fjernes, og for Hywind Tampen, sier han.

- Skaper ikke høye bølger utfordringer for disse gangbroene?

- Bruk av dynamisk gangbro er, på lik linje med alle ‘transportløsninger’, avhengige av relevante kriterier for bruk. Det vil si at for dynamisk gangbro så opereres det med maksimum bølgehøyde-kriterier - i tillegg til andre kriterier, svarer han.

- Sikker løsning

Midttun forteller også at teknologien bak disse dynamiske gangbroene er nokså ny

- Teknologisk sett er dynamiske gangbro av nyere dato. All ny teknologi går gjennom utvikling og blir stadig bedre. Etter vår vurdering representerer dynamiske gangbroer en sikker løsning dersom den implementeres på forsvarlig måte. Internasjonalt har denne løsningen vært benyttet i flere år.

Han mener det er for tidlig å si hvordan dynamiske gangbroer vil fungere for havvind-anlegg.

- Foreløpig er det begrenset erfaring med bruk av denne type løsninger i Norge, men vi registrerer at det etter hvert tas i bruk innen petroleumsvirksomheten og at det planlegges for bruk av slike løsninger for havvind. Implementering må sees i lys av den spesifikke anvendelse, også i forhold til risikobildet innen petroleumsnæringen.

Blant havvind-parkene det er planlagt skal benytte dynamiske gangbroer, er altså Equinor-prosjektet Hywind Tampen.

- Denne type løsninger er spesielt aktuelle for havvindparker som ikke er nær land. Nær land brukes oftest mindre fartøyer, såkalte crew transfer vessels, sier han.