Gangbroen “The Island Clipper” produsert av Island Offshore skal sikre at vedlikehold på vindturbiner til havs kan gjennomføres på en trygg måte, ifølge produsenten.
Gangbroen “The Island Clipper” produsert av Island Offshore skal sikre at vedlikehold på vindturbiner til havs kan gjennomføres på en trygg måte, ifølge produsenten.

- Gangbroløsning gir trygg overføring av personell fra fartøy til vindturbin

Equinor mener det er fullt mulig å ivareta sikkerheten ved norske havvind-anlegg ved vedlikehold.

Publisert Sist oppdatert

På tampen av forrige uke kunne olje- og energiminister Tina Bru fortelle fortelle at regjeringen åpner to områder for fullskala-anlegg for havvind.

I går uttrykte partileder Owe Ingemann Waltherzøe i Industri- og næringspartiet (INP) bekymring for om sikkerheten ved norske havvind-anlegg ville bli god nok. Blant annet mener han at det vil bli vanskelig å etablere sikker frakt av vedlikeholdspersonell ut til vindkraftverkene.

Med båt er helt urealistisk på grunn av bølgehøyden

Owe Ingemann Waltherzøe

- Med båt er helt urealistisk på grunn av bølgehøyden. Da gjenstår helikopter. Men det er for dyrt å installere helidekk. Dermed står man igjen med å fire ned personell på samme måte som redningshelikopter gjør. Man setter da krav til personell som ikke kan oppfylles på vanlig måte. Her trumfer sikkerheten til personellet pengestrømmen for INP sin del, uttalte han til enerWE.

Equinor er blant aktørene som satser stort på havvind, og kommunikasjonsrådgiver Eskil Eriksen avviser påstanden fra Waltherzøe om at det ikke er mulig å ivareta sikkerheten.

Vi benytter oss av båt for sikker transport av personell på våre vindprosjekter i Storbritannia

Eskil Eriksen

- Vi benytter oss av båt for sikker transport av personell på våre vindprosjekter i Storbritannia. Vi baserer oss hovedsakelig på gangbroløsningen «walk to work» som gir en trygg overføring av personell fra fartøy til turbin, sier han.

Denne løsningen er allerede i bruk, forklarer han.

- Vi benytter en tilsvarende løsning for personelloverføring på den ubemannete Oseberg H-plattformen på norsk sokkel, sier Eriksen.