Foto: Trine Jonassen
Foto: Trine Jonassen

Batterigründere inngår partnerskap med SINTEF og NTNU

Hensikten er å utvikle den mest etiske batteriproduksjonen globalt

Published   Updated

Dagens Nærlingsliv kunne i dag fortelle om en gruppe gründere som skal etablere en fabrikk i Mo i Rana som med produksjonsenergi fra vindkraft skal produsere lithiumbatterier som kan gi arbeid til flere tusen mennesker i kommunen hvis alt går etter planen.

Fabrikken, som vil bli like stor som Teslas fabrikk i California i USA, vil koste opp mot 33 milliarder kroner ferdig utbygd, skriver Dagens Næringsliv. Planen er å produsere lithiumbatterier til i hovedsak bilindustrien fra 2023

Partnerskap med SINTEF og NTNU

FREYR offentliggjorde i dag partnerskapet med SINTEF og NTNU, hvor SINTEFs primære bidrag er forskning og utvikling langs batterikjeden, inkludert testing og verifisering, med NTNU som hovedpartner på relatert høyere utdanning.

Hensikten er å utvikle grunnlaget for den mest energieffektive, grønne og etisk ansvarlige battericelleproduksjonen globalt.

Hensikten er å utvikle grunnlaget for den mest energieffektive, grønne og etisk ansvarlige battericelleproduksjonen globalt.

Johan Hustad er direktør for NTNU Energi. Han er godt fornøyd med avtalen.

- NTNU har bidratt med kunnskap, teknologi og kandidater til energibransjen i mer enn hundre år. Gjennom NTNU-batteriinitiativet vil vi bidra med både grunnforskning og høyt kvalifiserte relevante kandidater, sier Johan Hustad til enerWE.

Et uavhengig Europa

Han mener det er av stor betydning å bidra til Europas uavhengighet når det gjelder batteriproduksjon.

- Vi har ren elektrisitet og kan sørge for at produksjonen, både når det gjelder CO2-utslipp og etisk produksjon, er bra, sier Johan Hustad. Vi mener at dette er en flott mulighet til å bygge industrien, skape inntekt, og samtidig bidra til klimaløsninger.

Også SINTEFs administrerende direktør Alexandra Bech Gjørv er godt fornøyd.

- Denne ambisiøse planen representerer en gylden mulighet til å øke verdiskapningen i Norge fra skiftet til batterier, sier Alexandra Bech Gjørv i en pressemelding.