NeoDrill boretek
Forskning og utvikling, Gründer Kristine Kotte-Eriksen Foto: NeoDrill

Slik blir neste generasjons boreteknologi

Gründer med 40 år i bransjen ser nye trender.

Harald Strand er daglig leder og gründer av boreteknologiselskapet NeoDrill. Til sommeren fyller han 70 år, og det er snart klart for at noen skal overta hans plass. Han ser tilbake på en karriere fylt med interessante utfordringer i en bransje med store oppturer og nedturer.

– Dette er vel den fjerde nedturen jeg er med på, forteller Strand.

– Jeg husker veldig godt den tiden da det var tre norske selskaper av betydning; Statoil, Hydro og Saga. På den tiden var det de tre som ledet an teknologiutviklingen. Nå er det mindre konkurranse om å være best, men vi har fått interessante nykommerne som Lundin og Det norske, som er kjappere  til å ta i bruk ny teknologi enn de tunge, mer prosedyrestyrte selskapene.

Uheldig start

NeoDrill betyr ”ny boring”, og selskapet ble startet for å kommersialisere et nytt konsept for brønnfundamentering som Strand hadde utviklet. Det hele startet 02.02.2000.

– Det var jo en fin dato å starte opp på, men det var dårlige tider tidlig på 2000-tallet. Omtrent slik som nå, bare ikke fullt så ille, sier Strand.

Ny metode for sjøbunnsbrønner

Strand hadde kommet opp med et nytt konsept for fundamentering av sjøbunnsbrønner, som han fikk patentert. Teknologien gjør det mulig å installere brønnfundamentet (Conductor) for undervannsbrønner fra båt i stedet for å gjøre dette fra rigg. NeoDrill har fremdeles ingen konkurrenter på markedet for denne tjenesten og teknologien kan benyttes både for lete- og produksjonsbrønner.

Selv om ideen handlet om å spare riggdøgn, ble den ikke så veldig godt mottatt, forteller gründeren.

–  For på den tiden var det alt for mange rigger som var tilgjengelig for arbeid, så operatørselskapene ville heller holde riggene i drift i stedet for å måtte betale for opplag.

Plutselig sa det pang

Det skulle ta seks år før selskapet skjøt fart, og i 2006 fikk NeoDrill sin første jobb. To installasjoner for Eni – en på 1100 meters dyp og en på 800 meters dyp. Fra da var hjulene i gang. Det neste oppdraget kom fra Statoil i 2009;  Peon, med vanndyp på rundt 350 meter, veldig bløt sjøbunn over et veldig grunt reservoar.

Dette gjorde det vanskelig å få til en fullgod tetning mellom brønn og lerirformasjonene i toppen av brønnen, og CAN-utstyret til NeoDrill gjorde det mulig å bore denne brønnen.

Det største øyeblikket

69-åringen forteller at høydepunktet i karrieren var da de store oljeselskapene begynte å få øynene opp for teknologien hans.

– Det var virkelig en høydare at mine ideer ble akseptert av store oljeselskap – jeg følte meg nesten som en kunstner da ordrene kom.

I 2014 hadde NeoDrill en omsetning på over 20 millioner, som ga en god bunnlinje i regnskapet. Selskapet har vokst til fire heltidsansatte sivilingeniører, pluss innleide administrative tjenester. Strategien har hele tiden vært å fokusere på teknologi, og filosofien har vært at ved å oppnå tekniske mål vil den økonomiske belønningen komme som resultat av dette.

Neste generasjons boreteknologi

På spørsmål om hvilke framtidsutsikter Strand ser for bransjen og sin teknologi ser han to klare trender i dagens marked:

  1. Det blir boret færre brønner framover: Dette er negativt for oss.
  2. Hard jobbing med kostnadsbesparelser: Dette er kjempepositivt for oss!

– Jeg mener at den andre trenden vil være den viktigste, og at den vil gi store muligheter for NeoDrill og for bransjen forøvrig. Dette er en unik anledning til å være med på å utvikle neste generasjon boreteknologi, som må utføres med mindre og billigere fartøy. Hvis vi skal ha en framtid i denne bransjen, må vi komme videre med den nødvendige kostnadsreduksjonen. Er vi dyktige og målbevisste nok, kan vi fortsette å utvikle og eksportere kunnskapsbasert teknologi og tjenester. Jeg er optimist, men det gjør meg også litt melankolsk, da jeg må innse at dette må jeg overlate til yngre krefter!

– Hva skal du gjøre når du slutter?

– Hvis jeg ikke blir kastet ut – eller kanskje mobbet ut, sier Strand spøkefullt – så vil jeg fortsette på prosjektbasis. Det er mye spennende som skjer nå, utviklingen er på rett vei! Vi må slutte å snakke ned denne bransjen som så mange av oss er glad i, nedgangstider gir muligheter – ‘opportunities knocks’.

Harald Strand, gründer og daglig leder i Neodrill. Klikk for forstørret bilde.
Harald Strand, gründer og daglig leder i Neodrill. Klikk for forstørret bilde.

Stikkord: , , ,

Annonse
Ads banner