Designtalenter-med-offshoreinnovasjon
Forskning og utvikling Henning Poulsen/Pressenytt

Mye dødtid i Nordsjøen

Vil effektivisere melkeruten.

De unge designeren Mikael Johansen og Martin Skogholt Hansen har utviklet et fartøyskonsept som øker effektivitet og sikkerhet i offshorebransjen. Nå har de kommet på andreplass i designkonkurransen Unge talenter 2014, åpen klasse.

Prisene ble delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. Unge talenter er en konkurranse som belønner unge og fremadstormende designere.

Årets vinnere griper tak i små og store samfunnsutfordringer, og bruker designmetodikk for å løse problemene. Dette gir en annerledes og verdifull innfallsvinkel til alt fra integrering av innvandrere og rehabilitering av eldre, til utforming av en klokke som alle kan bruke og en mer lønnsom og sikker offshorebransje, sier Line Aandal Røijen. Hun er prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter i Norsk Designråd.

Vil effektivisere Nordsjøens melkerute

De unge designerne Martin Skogholt Hansen og Mikael Johansen ønsket å utfordre den tradisjonelle måten maritim industri designer og bruker offshorefartøy. Sammen har de kommet opp med et konsept som kan øke effektivitet, sikkerhet og fleksibilitet i offshoresektoren.

Dagens forsyningsfartøyer er arbeidshester som leverer gods og varer til plattformene daglig. Uten denne melkeruta ville ikke plattformene fått nødvendige forsyninger som mat og drikke eller utstyr til boring etter olje og gass. Vi mistenkte imidlertid at dette kunne gjøres langt mer effektivt, sier Hansen.

Høy risiko, mye dødtid

Derfor la Hansen og Johansen ut på en fem dager lang studietur på et forsyningsskip i Nordsjøen. Der oppdaget de at det går med mye tid på venting mellom tidkrevende manuelle operasjoner, på grunn av dårlig logistikk. Lasting og lossing på havn og ved plattform tar også lang tid, og er dessuten risikabelt for mannskapet på dekk.

Vi bestemte oss for å se helhetlig på hvordan man kunne øke effektivitet, sikkerhet og fleksibilitet for håndtering av last med systemorientert design som fremgangsmåte, sier Mikael Johansen.

Modulbasert nyvinning

Resultatet er et konsept som har fått navnet ”The Future of Offshore Supply”. De to designerne foreslår utvikling av et helt nytt offshorefartøy, MPS (Multi Purpose SWATH). Dette er en modulbasert skipsplattform som kan koble seg til spesialiserte moduler ut fra hvilke oppdrag den skal utføre, for eksempel vindmølleinstallasjoner eller subseaoperasjoner. Skipsplattformen kan også koble på kontorenheter, mannskapsområder og tekniske rom.

Skroget gjør skipet svært stabilt i høy sjø. Det øker komforten og reduserer tretthet og sjøsyke, og dermed også risiko for menneskelige feil. Modulløsningen gjør dessuten at fartøyet kan settes sammen på en måte som optimaliserer logistikk og reduserer unødig dødtid om bord.

Nå håper de to designerne at aktører fra maritim industri fatter interesse for prosjektet.

Vi har fått mange tilbakemeldinger på at dette er et sterkt prosjekt. Det ligger et stort og uforløst potensial for design som metode i denne bransjen. Forhåpentligvis kan prosjektet fungere som en vekker, sier Hansen.