Bilde av Inger Hanne Vikhåland
Forskning og utvikling Redaksjonen

Har du mistet jobben?

Start noe selv!

Engage // Innovate er et strategi og innovasjonsrådgivningsfirma. Selskapet arbeider med både norske og internasjonale bedrifter for å hjelpe dem løse deres utfordringer innen strategi, innovasjon, forretningsutvikling og endringsledelse.

Inger Hanne Vikshåland er Consultant og Head of Global Marketing & Events i Engage // Innovate.

I dette intervjuet kan du bli bedre kjent med Inger Hanne og selskapet hun jobber i.

Mange kunder i oljebransjen

Vi jobber blant annet med Statoil, Viking Supply, Halliburton og Aker Solutions forteller hun.

Forskning og utvikling

Siden 2010 har Engage // Innovate ledet forsknings og utviklingsprosjektet Strategy Tools for the Next Generation.

Her utvikler vi nye, visuelle strategi og innovasjonsverktøy. Vi står midt oppi en enorm omveltning i strategi faget globalt, og vårt arbeid er en del av et større nettverk som utvikler verktøy og metoder for strategi i fremtiden.

Mange roller

I Engage // Innovate jobber Inger Hanne som konsulent, foredragsholder og workshop fasilitator.

Samtidig er jeg Head of Global Marketing & Events som innebærer ansvar for all Engage // Innovates markedsføring globalt. Jeg planlegger, leder og gjennomfører en portefølje av seminarer, workshops og konferanser på temaer som Banking Innovation, Digital Business Models, Innovation Tools og Change.

Oljebransjen trenger innovasjon

Oljebransjen står overfor store utfordringer med tanke på effektivisering, kostnadskutt og nedbemanning.

Vi trenger transformasjon og innovasjon i utvikling av helt nye forretningsområder. Innovasjon kan helt klart styrke vår konkurransekraft i oljebransjen.

Inger Hanne understreker at vi må tenke annerledes rundt innovasjon enn det bransjen har gjort siste 20 årene.

I dag ser vi at oljebransjen har fokusert på to kategorier innenfor innovasjon, nemlig prosesser og teknologi. Innenfor disse områdene har vi gjort svært mye bra, men nå som oljebransjen opplever større konkurranse enn tidligere må vi evne å utvide horisonten.

Hun forteller at vi må utnytte den kompetansen vi har bygget opp over flere tiår som en oljenasjon.

Oljebransjen må evne å tenke større enn kun olje og gass. Vi må se bort fra utvinning av naturressursene og flytte blikket over på bredere anvendelse av kjernekompetanse og strategisk kompetanse.

Oljeanalytiker Thina Saltvedt har nylig uttalt til Stavanger Aftenblad at Norge bør satse mer på fornybar energi som vindkraft, solenergi og batteriteknologi.

Oljen har nådd et modningspunkt. Vi må få opp øynene.

Konkurranse fra flere hold

Om noen år vil oljebransjen se at de får konkurranse fra flere hold enn lavkostland.

Vår kompetanse innen olje, gass og offshoreindustrien kan og bør bidra til innovasjon på flere områder, som romteknologi.

Norsk Romsenter har som mål at Norge skal være det landet i verden som har størst nytte av rommet.

Hvis den norske oljebransjen bruker sin kjernekompetanse; research, drilling, gjennomføring av komplekse operasjoner for å ta ut verdifulle resurser og logistikk, i andre miljøer som Space & Energy kan spennende ting skje.

Med vår kompetanse og erfaring har vi en mulighet til å få et forsprang i space & energy bransjen. Hvordan bygge innovasjonskultur? For å bygge en sunn innovasjonskultur i eget selskap er en nødt til å prioritere innovasjon.

Innovasjon må være både kontinuerlig og systematisk. Vi ser ofte selskaper som driver med ”av og på” innovasjon, noe som ofte er verre enn å ikke gjøre noe i de hele tatt. Dette er en strategi som sender et dårlig signal internt i bedriften. Dersom en ønsker å bygge en sunn innovasjonskultur bør en gå fra å jobbe med innovasjon i tillegg til andre arbeidsoppgaver, til å sette av dedikerte ressurser til innovasjon.

Engage // Innovate ser at flere av de større selskapene i Norge etablerer sine egne innovasjonsavdelinger og team. Statoil og Lyse er to eksempler.

For små og mellomstore bedrifter som ønsker å bygge en innovasjonskultur kan løsningen være å få hjelp av eksterne konsulenter med god erfaring fra innovasjon- og strategi bransjen.

Innovasjon må vises på bunnlinjen

Det er viktig at innovasjon vises som et positivt resultat på bunnlinjen.

Dette er styrets kanskje viktige oppgave; Hvordan fornyer vi oss? Hvordan kan vi endre oss – ikke i takt med markedet – men foran markedet? Hvordan bygge innovasjonskultur, prosesser og ledelse som utvikler en helt annen fremtid enn den historien vi har fulgt så langt. Hvordan bli «noe mer enn vi har vært?».

Dette er innovasjon på strategisk nivå.

Det er her du finner Google, Tesla, Amazon og en rekke andre. De jobber strategisk, langsiktig med innovasjon; de ser ikke på innovasjon som en kost; de vet det er en livsnødvendighet. Alt dette begynner med ledelsens perspektiv og selskapets strategi.

Kan krise skape innovasjon?

I den senere tid har flere tusen mennesker mistet jobben i oljebransjen. Dette kan faktisk være med på å skape nye arbeidsplasser.

Da er det jo på tide å starte noe selv, utfordrer Inger Hanne.

I Stavanger har vi fått et svært godt Startup og Gründermiljø. Arrangementer som Startup Weekend gjør at de som går med en ide i magen kan pitche ideen sin, dannet et team som har tro på ideen, få hjelp av mentorer og til slutt presentere ideen foran profilerte dommere.

Gründerhus som Mess&Order gjør det mulig for folk som ønsker å starte en bedrift å få et godt nettverk og lokaler å jobbe i.

Hvilket land er mest innovativt?

De siste årene har vi sett en rekke nye teknologi drevne selskaper bli etablert i California, nærmere bestemt Silicon Vally området.

Er USA mer innovativt enn Hong Kong, Korea, Japan?

Det kommer an på hvilken studie du legger til grunn. Men det vi vet er at «hot spots», små clustere med høy innovasjonsgrad finnes i alle disse landene, og det er en slik «innovation hot spot» vi brenner for å utvikle her i Rogaland, og vi tror dagens energibransje er klar for å tenke nytt og annerledes rundt sin egen fremtid.

Vi i Engage // Innovate er klar for å hjelpe topplederne her utvikle nye, mer innovative strategier rundt egen fremtid, avslutter Inger Hanne.

Annonse
Ads banner