Energi Norge om kritikken fra Forbrukerrådet:

Lars Ragnar Solberg er næringspolitisk rådgiver i Energi Norge.
Lars Ragnar Solberg er næringspolitisk rådgiver i Energi Norge.

- Forbrukerrådet svartmaler situasjonen

Energi Norge reagerer på kritikken, og ber Forbrukerrådet ta ansvar for sin egen portal.

Publisert Sist oppdatert

I dag kom Forbrukerrådet med flengende kritikk av strømbransjen - og hevdet at norske forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm. I interesseorganisasjonen Energi Norge, der strømselskapene er medlem, reagerer de på påstandene fra Forbrukerrådet.

- På en måte svartmaler Forbrukerrådet situasjonen. Norske strømselskaper var først i Europa - kanskje i verden - til å liberalisere strømmarkedet, og det har vært bra for forbrukerne. Strømselskapene har havnet på klagetoppen til Forbrukertilsynet, og det er vi selvsagt ikke fornøyd med. Vi tar det alvorlig og gjør en rekke tiltak for å få ned antall klager, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.

Bakgrunnen for dagens utspill fra Forbrukerrådet, skal altså være de klagene forbrukere hadde på strømselskapene i 2018.

Strømbransjen hadde 320 klagesaker i Forbrukertilsynet i 2018. Det var 600.000 leverandørbytter i 2018, så det er kun en halv promille av alle leverandørbytter.

Lars Ragnar Solberg

- Vi har havnet i søkelyset fordi vi er på klagetoppen. Strømbransjen hadde 320 klagesaker i Forbrukertilsynet i 2018. Det var 600.000 leverandørbytter da, så det er kun en halv promille av alle leverandørbytter. I et år der alle har fått nye målere og det har vært høye strømpriser. Selv om det er klart at alle skal ha god informasjon om en avtale man inngår, men forbrukeren har også et ansvar for å følge opp, lese avtalegrunnlaget og sjekke opp avtalen, sier Solberg til enerWE.

- Tar Forbrukerrådet feil i sin kritikk?

De kan ikke vente at konkurranseutsatte aktører ikke prøver å komme øverst på en liste som dette

Lars Ragnar Solberg, Energi Norge

- Den store andelen av strømselskaper er seriøse aktører. Selv om det også finnes useriøse aktører, og Forbrukerrådet sier jo også at det er noen gjengangere på klagelisten. Vi støtter Forbrukerrådet i de endringene de nå gjør på portalen strømpriser.no, sier han.

Solberg reagerer på at strømleverandørene skal ta ansvar for portalen.

Det er Forbrukerrådets portal. De må ta ansvar selv.

- Det er Forbrukerrådets portal. De må ta ansvar selv. De kan ikke vente at konkurranseutsatte aktører ikke prøver å komme øverst på en liste som dette, sier han.

- Hvorfor lager strømselskapene så avanserte avtaler?

- Det er et komplisert marked med mange aktører. De fleste avtaler relativt like, og det er komplisert å se nyansene. Det må vi jobbe med som bransje. Men de aller fleste følger standardavtalene våre.