– Vår klare anbefaling er å velge en spotprisavtale med minst 12 måneders prisgaranti

Forbrukerrådet anbefaler alle strømkunder å sjekke sine strømavtaler nå som strømmen er så dyr.

Publisert

Forbrukerrådet skriver i en pressemelding ta de anbefaler at alle sjekker strømavtalen sin nå som strømprisene er så dyre.

– Vi vet at mange sitter på unødvendig dyre avtaler og kan spare mye ved å bytte til et annet strømsalgselskap. Selve bytte er gjort på få minutter og fikses av selskapet, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Det er vanskelig for de fleste strømkunder å forholde seg til de mange forskjellige strømavtalene. Den anbefalte strømavtalen er spotpris. Da følger strømprisen prisen på kraftbørsen Nord Pool, der strømprisen settes fra time til time. Det gjør at den i enkelttimer kan være høy, slik den for eksempel har vært både denne og i forrige uke, men over tid er det mest lønnsomt.

Samtidig er Forbrukerrådet opptatt av at strømselskapene kan endre avtalebetingelsene. For å unngå overraskelser som følge av lokketilbud, anbefaler Forbrukerrådet at strømkundene velger avtaler med lengre varighet.

– Vår klare anbefaling er å velge en spotprisavtale med minst 12 måneders prisgaranti. Hvis du bytter avtale på strømpris.no kan du også legge inn varsel når garantitiden er ute, slik at du kan sjekke om selskapet setter opp prisen.

Dette må imidlertid ikke misforstås. Med prisgaranti menes det at det garanteres at prisbetingelsene ikke endres. Det er ikke snakk om fastpris, da det er en avtaleform som ikke anbefales.

Byttet av strømavtale er kostnadsfritt, så lenge du ikke bryter bindingstiden i en fastprisavtale. Forbrukerrådet fraråder ellers å velge fastprisavtaler på mer enn et år.  

Forbrukerrådet har vært en krass kritiker av strømselskapene over lengre tid, og de har klaget en rekke strømselskaper inn til Forbrukertilsynet for manglende oppfølging av lovverket. Bransjen har på sin side svart med sertifiseringsordningen Trygg strømhandel der strømselskapene forplikter seg til å følge et sett med regler for å bli godkjente.

– Norske strømsalgselskaper gjør seg fete på kunder som sitter på dyre og dårlige avtaler, godt hjulpet av uforståelige prising av strømmen, manglende varslinger ved prisøkninger og aggressiv markedsføring, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet fraråder å kjøpe strøm over telefonen, ved dørsalg, på gata eller i elektronikkbutikken. De dyre og dårlige avtalene dyttes på kundene gjennom slikt direkte salg. Kjøper du strøm i butikken, mister du også angreretten på 14 dager.