– Vi er glade for å bli renvasket

Forbrukertilsynet har vurdert klagen fra Forbrukerrådet.

Publisert

21. oktober gikk Forbrukerrådet hardt ut i en pressemelding der de anklaget 29 strømselskaper for prisjuks.

Vi mener praksisen er ulovlig og klager nå inn selskapene til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven og angrerettloven

Inger Lise Blyverket

– Det er uakseptabelt å lure kundene ved å opplyse en pris, for så å sende en mye høyere regning. Vi mener praksisen er ulovlig og klager nå inn selskapene til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven og angrerettloven, sa forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

Forbrukerrådet oversendte en generell klage på alle strømselskapene som tilbød kundene strømpris til «innkjøpspris». De skilte ikke mellom strømselskapene, men overlot jobben med å finne ut om noe var galt til Forbrukertilsynet.

Det har de nå gjort, og i en pressemelding opplyser Gudbrandsdal Energi at Forbrukertilsynet har konkludert med at de ikke har gjort noe lovstridig.

– Vi er glade for å bli renvasket i denne saken, sier daglig leder Marius Røed Sveipe.

Forbrukertilsynet har kommet frem at avtalen Gudbrandsdal Energi tilbød kundene ikke er lovstridig i henhold til markedsføringsloven og angrerettloven. Avtalen inneholder ingen ekstra priselementer utover spotprisen og et påslag pr. kWh.

Gudbrandsdal Energi krevde et dementi av Forbrukerrådet, men det fikk de ikke.

Vi er skuffet over Forbrukerrådets manglende forarbeid

Marius Røed Sveipe

- Vi har urettmessig vært ført opp på denne listen, og det har vi vært klare på siden dag én. At saken nå avsluttes er vi glade for, men vi er skuffet over Forbrukerrådets manglende forarbeid, sier Røed Sveipe.