Forbrukertilsynet ber 17 av 29 innklagede strømselskaper om å endre prisinformasjon

- For de fleste leverandørene ligger beløpet på mellom 25 – 250 kroner årlig.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne høsten klaget Forbrukerrådet 29 strømselskaper inn for Forbrukertilsynet fordi de mente at strømselskapene brøt med markedsføringsloven når de tilbød strømkundene strømavtaler med «innkjøpspris».

Forbrukerrådet skilte imidlertid ikke mellom strømselskapenes avtaler, og klaget like godt inn alle strømselskapene som tilbød avtaler av denne typen.

Det ble raskt avklart at tre av selskapene ikke hadde noe med dette å gjøre, og Forbrukertilsynet var raske med å kvittere ut de.

- For tre av selskapene, Gudbrandsdal Energi, SFE Kraft og Stranda Energi, var det ikke riktig at disse opererte med et ekstra priselement, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

I tillegg var det flere av selskapene som bekreftet at de har fjernet det ekstra priselementet som ble innklaget:

  • Orkland Energi
  • NTE Marked
  • Lyse Energisalg
  • Ishavskraft
  • Akaft

Disse sakene ble derfor avsluttet.

Dermed var det 17 strømselskaper som hadde en praksis som ikke var i tråd med regelverket.

  • Fosenkraft
  • MidtEnergi
  • HallingKraft
  • Odda
  • Istad
  • Varanger Kraft
  • Stryn
  • Ustekveikja
  • Smart Energi
  • Røyken Energi
  • Kragerø Energi
  • Follo Energi
  • Askøy Energi
  • Midt-Telemark Energi
  • Fjordkraft
  • NorgesEnergi
  • SkandiaEnergi

– Vi har nå gitt klar beskjed om hvilke krav markedsføringsloven og angrerettloven stiller til å opplyse om pris på strømavtaler. Vi regner med at de 17 leverandørene vil endre praksis for å følge dette innen fristen 6. januar, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Disse strømselskapene har nå fått brev fra Forbrukertilsynet der de har fått klar beskjed om å opplyse klart og tydelig at strømavtalene inkluderer et priselement som ikke er oppført. Forbrukertilsynet anerkjenner at det ikke er mulig å oppgi helt nøyaktige tall, men pålegger selskapene å konkretisere så langt som det er mulig - og mer tydelig enn i dag.

Da Forbrukerrådet klaget inn strømselskapene gikk de hardt ut og sa at det kunne være snakk om betydelige ekstrakostnader for strømkundene. Det avkreftes i pressemeldingen fra Forbrukertilsynet.

- For de fleste leverandørene ligger beløpet på mellom 25 – 250 kroner årlig, dersom kunden har et forbruk på 20.000 kWh, skriver Forbrukertilsynet.