Oslo  20170117.Biler i kø avgir eksos i Oslo sentrum tirsdag.  På grunn av akutt luftforurensing var det innført et generelt forbud mot å bruke dieselbiler i hovedstaden store deler av tirsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Oslo 20170117.Biler i kø avgir eksos i Oslo sentrum tirsdag. På grunn av akutt luftforurensing var det innført et generelt forbud mot å bruke dieselbiler i hovedstaden store deler av tirsdag. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

EU enig om skjerpet klimamål for biler

Published

EUs forhandlere er enige om å kutte CO2-utslipp fra nye personbiler med 37,5 prosent innen 2030, ifølge østerrikske myndigheter.

For varebiler er målet 31 prosent kutt i CO2. Klimamålet er et kompromiss etter det som omtales som harde forhandlinger. EU-parlamentet gikk i høst inn for et kutt på 40 prosent fra nye personbiler, mens EU-kommisjonens opprinnelige forslag var et mål om kutt på 30 prosent.

Forhandlere fra ministerrådet, EU-parlamentet og EU-kommisjonen kom til enighet mandag kveld, opplyser Østerrike, som for tiden har formannskapet i EU.

– Med disse ambisiøse målene viser Europa nok en gang hvordan Parisavtalen og COP24 omgjøres til handling, sier EUs klimakomissær Miguel Arias Cañete.

COP24 er navnet på det store klimamøtet i Polen som akkurat er avsluttet.

Reduksjonen på 37 prosent for nye personbiler tar utgangspunkt i 2020-nivå. 2030-målet vil gjelde for produsentens samlede bilpark, noe som innebærer at salg av høyutslippsmodeller må utlignes med salg av lav- og nullutslippsbiler.

Klimamålene for biler er en del av EUs tiltak for å redusere klimautslipp for å begrense global oppvarming.

Enigheten må nå godkjennes formelt i både EU-parlamentet og ministerrådet før den kan tre i kraft.

(©NTB)