Her mottar enerWEs Chul Christian Aamodt (til v) og Hilde Nyman Fagpressens Markedspris 2020.
Her mottar enerWEs Chul Christian Aamodt (til v) og Hilde Nyman Fagpressens Markedspris 2020.

- Denne prisen er en anerkjennelse av det å rendyrke det kommersielle

I dag mottok enerWE Fagpressens Markedspris 2020.

Publisert Sist oppdatert

I dag var enerWEs daglige leder - og oransje «maskot»- Chul Christian Aamodt, hos Fagpressen for å plukke opp Markedsprisen. Prisen deles ut som én av flere priser til interesseorganisasjonens medlemsbedrifter som har utmerket seg i året som har gått.

I statutten for prisen står det følgende: «Prisen går til et fagmedium eller en person som har utmerket seg spesielt, og med høy faglig kvalitet i arbeidet. Juryen vektlegger innovasjon/nyskaping, kreativitet og resultater i markeds- og salgsarbeidet, og prisen kan gis for innsats gjort på områdene annonsesalg, kampanjer og andre aktiviteter for å bygge merkevare og skape resultater.»

I november ble det altså kjent at Aamodt og enerWE fikk Fagpressens markedspris 2020 blant annet for de kommersielle podcastene som han står bak.

Slik ser prisen ut.
Slik ser prisen ut.

- Det å bli tatt seriøst, er viktig. For oss ble verktøyet for å bli tatt seriøst, å være to personer i redaksjonen. Da fikk det redaksjonelle et løft, og jeg kunne rendyrke det kommersielle. Denne prisen er en anerkjennelse av det å rendyrke det kommersielle. Man kan være stolt av å jobbe kommersielt i en avis, sier han.

Som ledd i denne «rendyrkingen» blir partnerinnhold merket med oransje i nettavisen og Aamodt selv ikler seg oransje t-skjorter, caps eller hettegenser. En oransje klokke, kamerabag og harddisk har han også.

Berit Nyman i Fagpressen avbilder Chul Christian Aamodt med Markedsprisen.
Berit Nyman i Fagpressen avbilder Chul Christian Aamodt med Markedsprisen.

- Hvorfor falt valget på oransje?

- Vi måtte finne en farge som det ikke var mulig å misforstå. Vi merker alt betalt innhold hos oss med oransje farge, da var det også naturlig å ikle seg samme fargen når enerWE var på kommersielt oppdrag, sier han.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Årets vinner har med superaktuelle podcastepisoder bidratt med 15 prosent av alle inntekter til sin nettavis. Reporteren har, ikledd oransje klær og utstyr, fått intervjuer med en rekke svært aktuelle, og ikke minst viktige personer innenfor feltet. Han tydeliggjør helt klart den kommersielle plattformen podcasten har med nyttig og balansert stoff som bidrar til flere tusen i lyttertall. »

- I likhet med juryen mener jeg at Chul Christian Aamodt har laget en utrolig smart merkevare med sine kommersielle podcast-episoder. Fagpressen heier på denne typen innovasjon og nye inntekter. Chul og enerWe fortjener årets utgave av Fagpressens markedspris! sier nestleder Berit Nyman i Fagpressen til enerWE.