- Elektrifiseringen går for langsomt

Møt Thor Egil Braadland i Energipraten.

Publisert   Sist oppdatert

Navn: Thor Egil Braadland

Alder: 51 år

Stilling: Seniorrådgiver politikk

Arbeidsgiver:NAF (Norges Automobil-Forbund)

- I høst gikk vel en drøm i oppfyllelse etter lanseringen av spillet “Offshore” - nå står resten av verden for tur?
Det å gi ut et strategisk brettspill om norsk oljevirksomhet har alltid vært en stor drøm, så ja, det var stort for meg personlig. Vi har solgt en del utenlands allerede, det har gått 200 kopier til Japan, og jeg så spillet utstilt i den største brettspillbutikken i København før jula. Nå er vi utsolgt, men det kommer et nytt opplag før påske, og mye av dette skal utenlands.

Bransjen får den kritikken den fortjener, og den rosen den fortjener

Thor Egil Braadland

- Får energibransjen den oppmerksomheten den fortjener?
- Den får oppmerksomhet, og den er omdiskutert, enten man snakker om olje og gass eller vindkraft eller strømkabler eller CO2-lagring. Bransjen får den kritikken den fortjener, og den rosen den fortjener. Det er bra at vi kan diskutere, fordi det er sånn man kommer seg framover.

- Hvordan tror du verden får dekket sine energibehov i fremtiden?
- Ved at stadig mer av miksen kommer fra vind og sol. Spørsmålet er om det går raskt nok. Selv med en årlig global reduksjon av klimautslipp på tre prosent årlig fra 2020 – som altså er mer enn det Norge har greid de siste 30 årene – styrer vi mot tre graders oppvarming av kloden. Det betyr klimaflyktninger i en størrelse vi ikke har sett før, utryddelse av arter, mer tørke og branner, og mer flom og skred. Det blir «Bølgen» i sakte film.

- Hva tenker du om elektrifiseringen av Norge?
- Den går for langsomt. Jeg ser at Equinor og regjeringen nå bruker Sverdrup som et stjerneeksempel på en nullutslippsfelt. Men både Equinor og regjeringspartiene måtte slepes baklengs inn i dette da kampen sto i Stortinget. Begge var veldig mot å elektrifisere Sverdrup. Det var opposisjonen som tok styringen. Så når statsminister Erna Solberg bruker dette i nyttårstalen som et positivt eksempel, er det vel et tegn på at motkreftene innrømmer fornuften i retrospekt, og det kan være greit å huske til neste klimaslag.

- Hvor opptatt er du av å spare strøm?
- Ikke så veldig. Norsk strøm er ren og billig.

Miljøbevegelsens motstand mot vindkraft forstår jeg virkelig ikke

Thor Egil Braadland

- Hvor står du når det gjelder vindkraft?
- Jeg er en svært aktiv tilhenger av å bygge ut mer vindkraft. Kloden styrer mot minst tre graders oppvarming, og vindkraft er den eneste konkrete løsningen som finnes i dag og som virkelig monner. Hver TWh med vind erstatter en halv million tonn CO2. Beregninger viser at i et karbonfritt Norge i 2050 vil vi trenge 100 TWh per år fra vind og 50 fra sol (Kilde: Lappeenranta University of Technology). Miljøbevegelsens motstand mot vindkraft forstår jeg virkelig ikke. Klimaendringene vil gjøre mye større skader på planter, dyr og insekter enn det vindkraft noen gang vil klare å gjøre. NVEs rammeplan tok hensyn til både rødlistearter og viktig rekreasjonsareal. Det virker som folk flest ikke orker sette seg inn i dette, når én død havørn blir beviset på at vindturbiner er ukristelige drapsmaskiner. Men havørna i Norge er like lite utrydningstruet som mygg eller kråke. Den er kategorisert som LC (least concern).

Havørna i Norge er like lite utrydningstruet som mygg eller kråke

Thor Egil Braadland

- Skal du ha solpanel på taket ditt?
- Ja, byggelaget der jeg bor mitt utreder dette nå. Fra før av bruker vi jordvarme til oppvarming, og til våren får vi ladeplasser for elbiler.

- Hva gjør du for å bidra til at Norge skal nå klimamålene?
- Jeg stemmer på et klimaparti, spiser mye mindre kjøtt enn før (med et like godt liv), kjefter på LO for at de ikke er progressive nok i klimadebatten, kjører elbil og heier på vindkraft.

Hva som skjer med prisen om 10 og 30 år er vanskelig å gjette på; ikke fordi markedet er uforutsigbart, men fordi politikken er det

Thor Egil Braadland

- Hva tror du oljeprisen vil ligge på i 2020, 2030 og 2050?
- I 2020 vil Brent Blend i alle fall touche innom 69 dollar fatet, fordi det gjorde den fredag ved lunsjtider tredje januar 2020. Hva som skjer med prisen om 10 og 30 år er vanskelig å gjette på; ikke fordi markedet er uforutsigbart, men fordi politikken er det. Hvis hovedtyngden av klimareguleringene skjer i forbrukerleddet og ikke produksjonsleddet, vil olje og gass åpenbart bli billig. Den trenden forsterkes av at konkurrerende teknologier som sol og vind vokser. Hvis man derimot i møte med klimaendringene utover på 2020-tallet får en økende politisk bevissthet om at produksjonen av klimafarlig olje og gass også må reduseres, fordi billig olje og gass forsinker omstillingen, vil dette kunne utliknes. Dagens kvotepris er jo åpenbart ikke til hinder for en økende olje- og gassproduksjon. Så svaret er: Det kommer an på hvordan og hvor hardt klimapolitikken innrettes de neste årene.

Statsministeren er fornøyd med at norske utslipp er på nivå med 1990. Det er ikke jeg.

Thor Egil Braadland

- Bør vi lete etter mer olje og gass?
- Nei. Statsministeren er fornøyd med at norske utslipp er på nivå med 1990. Det er ikke jeg. Klodens klimabudsjett er i praksis brukt opp. Norsk oljeproduksjon bidrar til å opprettholde en foreldet energistruktur. Siden 1990 har faktisk klimautslippene fra norsk olje og gass nesten doblet seg, fra åtte til 15 millioner tonn i året. Det betyr at alle kutt gjort i industri og transport siden da er nullet ut av olja. Det er en arroganse, eller kanskje ignoranse, over dette som man ikke hadde akseptert i andre sammenhenger.

- Har du flyskam?
- Vi i Norge - journalister også - må slutte å bruke dette ordet. NRK har laget en verdenssuksess av en tv-serie på å nettopp demontere begrepet, fordi det er et ubehjelpelig og uproduktivt begrep som kun tjener formålet med å stemple folk, og ikke noe man trenger vekke til live igjen. Det har heller ingen politisk verdi. Det man bør være opptatt av er handlinger og konsekvenser. Så om spørsmålet er om jeg forsøker å kutte ned flyreiser av hensyn til klima, så er svaret ja. Kona og jeg sjekker ut togreise rundt i Europa til sommeren. Skal jeg til Bergen for å besøke dattera, blir det med elbil eller tog.

- Hva vil du anbefale andre å lese, se på eller høre på for å lære mer om klima og energi?
- Energi og klima-bloggen til Anders Bjartnes, Kristoffer Rypdals lærerike facebook-poster – og enerWE, selvsagt.