Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE
Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE

Energibransjen har en utfordring med å tiltrekke seg de beste techhodene

— Her har vi en vei å gå for å profilere oss bedre, både knyttet til miljø og det at vi er en del av løsningen på klimaspørsmål.

Publisert

Gard Støe har jobbet i energibransjen i mer enn ti år, og er nå seksjonsleder for Digitalisering i Eidsiva Nett.

Han forklarer at digitalisering i Eidsiva Nett går langs to akser.

— Det ene er inkrementelle forbedringer som går på å endre systemer og arbeidsprosesser. Men så ønsker vi også å jobbe med mer radikale endringer. Det vanskelige er å finne den rette miksen mellom disse to.

Han trekker fram et eksempel på en inkrementell forbedring.

— Vi ser på hvordan vi kan optimalisere arbeidsflyten mellom prosjektering, prosjektledelse og montører ute i felt ved hjelp av digitale verktøy som nettbrett og digitale arbeidsordre..

Når det gjelder radikale forbedringer trekker Gard Støe frem analyse, maskinlæring og prediktivt vedlikehold.

— I andre bransjer er ikke det med prediktivt vedlikehold lenger radikalt, men energibransjen har kanskje hengt litt etter.

Han tror noe av årsaken til at energibransjen ikke har ligget i front når det gjelder digitalisering skyldes at bransjen er bygget for å ha et stabilt nett og det å ha en organisasjon som tenker planmessig.

— Vi har reguleringer og myndigheter som gjør at vi tenker veldig strukturert og at vi tenker langsiktig. I innovasjonsprosesser må du jobbe annerledes med parallelle løsninger og du må være åpen for å endre etterhvert som du får feedback under kartlegging og utvikling. Man må rett og slett ha et annet mindset.

Generelt i organisasjoner er folk flest lite glade i endring, men slik opplever ikke Gard Støe de.

— Nei, veldig mange hos oss er åpne for endring. Spesielt hos de yngre hos oss.

Han forklarer at tidligere så var arbeidsplassen det stedet du gikk til for å få ny teknologi, men at dette nå har snudd.

Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE
Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE

— Nå kommer de nyutdannede på jobb og tenker at her er det litt gammeldagse verktøy. Det tror det de unge kjenner mer på enn det vi som har vært i bransjen en stund.

Men selv om Gard Støe har vært i bransjen i mer enn ti år, så forsøker han å søke innovative løsninger også på hjemmebane.

— Akkurat nå tester jeg ut stemmestyring i hjemmet. Jeg bruker nå både google og apple for å styre lyset hjemme.

Han innrømmer at dette først og fremst er morsomt, og at det foreløpig kanskje ikke gjør hverdagen enklere.

— Men når du får temperaturstyring sammen med forbruksdata der du kan styre varmtvannsberedere og lagre termisk energi i varmtvannsberedere for å magasinere energi så begynner det å bli nyttig. Spesielt sammen med solceller på taket og energilagring i ulike former.

Mange forbinder energibransjen med folk som klatrer i mastene, eller med strømregningen. Men energibransjen er så mye mer.

— Ja, det er en utfordring å tiltrekke oss de beste techhodene, for det er en voldsom konkurranse. Her har vi en vei å gå for å profilere oss bedre, både knyttet til miljø og det at vi er en del av løsningen på klimaspørsmål. Samtidig har vi også veldig mange kule tekniske utfordringer som gjør at du kan jobbe praktisk med en del av det som andre bare prater om som buzzwords.

Gard Støe (Foto: Chul Christian Aamodt)
Gard Støe (Foto: Chul Christian Aamodt)

Han utdyper.

— Vi jobber for eksempel med AMS-målere og sensorer ute, og så ser vi på hvordan vi kan bruke maskinlæring og big data for å skape mer verdi for kunder og ansatte.

Gard Støe blir entusiastisk når han ser litt frem i tid.

— Hjemmet blir smartere. I fremtiden kan hjemmet både produsere og lagre energi. Da må vi snakke direkte med kunden og finne økonomiske modeller som gjør det både lettvint og lønnsomt. Det holder ikke bare å prate om at løsninger er klimavennlige, de må også gi verdi til kundene.

Han synes det er en motsetning i alle de som heier på ungdommen som skulker for klimaet, samtidig som det mobiliseres kraftig blant annet imot bompenger som skal være med på å begrense biltrafikk og løfte flere over på kollektivtransport.

— Derfor må finne løsninger som rett og slett hjelper strømkundene i hverdagen. Vi må løfte frem løsninger som gir forbrukerfleksibilitet, avslutter teknologen som gleder seg til å kunne prate med varmtvannsberederen.