Energi24 - som tidligere het Petro, legger fra og med i dag mange av sakene i nettavisen bak betalingsmur. - Vi stenger der vi tilfører en merverdi. Er det saker folk kan få andre plasser, er det dumt av oss å ta betalt for det, sier han.
Energi24 - som tidligere het Petro, legger fra og med i dag mange av sakene i nettavisen bak betalingsmur. - Vi stenger der vi tilfører en merverdi. Er det saker folk kan få andre plasser, er det dumt av oss å ta betalt for det, sier han.

Energi24: - Vi kommer ikke til å gå tilbake til å ha et rent oljefokus

I dag lanserte nettavisen Energi24 betalingsmur.

Publisert Sist oppdatert

I dag startet nettavisen Energi24 opp en abonnementstjeneste der en rekke av artiklene, alle kommentarene, nyhetsbrev og podkaster heretter kun er tilgjengelig for betaling.

Energi24 er en av få norske nettaviser som følger oljebransjen tett, og de har frem til denne uken hatt en åpent tilgjengelig nettavis for alle som har hatt lyst til å lese om det som skjer i bransjen.

- Er det uproblematisk for økosystemet rundt olje- og energibransjen at en viktig kilde til informasjon blir lukket?

Det er mer problematisk hvis vi ikke eksisterer.

- Om det er uproblematisk, er jeg usikker på. Vi håper ikke det er uproblematisk. Det er mer problematisk hvis vi ikke eksisterer, sier ansvarlig redaktør Glenn Stangeland på telefon fra Stavanger.

- Er det alternativet?

- Vi skulle alltid klart oss en stund, men vi er nødt til å finne en forretningsmodell som vi har tro på og som fungerer. Så får vi se om dette er veien å gå.

Energi24 er eid av Stangeland sammen med daglig leder og journalist John Økland, samt selskapet Offshore Media Group, som igjen eies av Helge Keilen. Det er to årsverk i selskapet, som hadde en omsetning på rundt 4,9 millioner kroner i 2018 og et resultat før skatt samme år på 450.000 kroner.

- Stenger der vi tilfører en merverdi

For Stangeland mener Energi24 har et unikt produkt - og at det forhåpentligvis vil gjøre at det er betalingsvilje.

- Det er klart vi tror at vi bidrar med ett eller annet som få andre kan levere. Vi dykker ned i et detaljnivå som ingen andre i dagspressen er på. Selvfølgelig vil en del informasjon bli forbeholdt betalende lesere, sier han.

- Hva tenker dere om de som jobber i oljesektoren i dag hos arbeidsgivere som ikke kan eller vil betale abonnement?

Rema tar betalt for kjøttdeig - vi leverer et produkt og hvis folk finner verdi i dét er det flott, hvis ikke - er det helt fair.

- Vel, det er et fritt marked. Rema tar betalt for kjøttdeig - vi leverer et produkt og hvis folk finner verdi i dét er det flott, hvis ikke - er det helt fair, sier han.

Stangeland forteller at tanken er at der redaksjonen gjør et stykke redaksjonelt arbeid, kommer saken til å bli lagt bak muren.

- Vi stenger der vi tilfører en merverdi. Er det saker folk kan få andre plasser, er det dumt av oss å ta betalt for det.

- Kommer stoffmiksen til å være den samme?

Vi ber altså om en fullstendig nådeløs tilbakemelding fra markedet om hva de ønsker.

- I utgangspunktet har vi tro på den modellen vi har, men her er det klart at vi er slaver av tilbakemeldinger. Hvis vi ser at enkelte stoffområder genererer betalingsvilje, vil vi nok automatisk vri oss den veien - sånn tror jeg vi mennesker er skapt. Men vi ber altså om en fullstendig nådeløs tilbakemelding fra markedet om hva de ønsker.

Kommer ikke til å gå tilbake til oljefokus

I februar i år endret nettavisen navn fra Petro til Energi24 - for å markere at man nå også skal satse på journalistikk om andre energikilder. Men Stangeland utelukker at det er aktuelt å gå tilbake til en modell der nettavisen kun dekker oljebransjen - ikke fornybar energi i tillegg.

- Nei, vi kommer ikke til å gå tilbake til å ha et rent oljefokus. Samtidig er det slik at med vår historikk har vi mest kompetanse på olje, og det er enklere for oss å drive oljejournalistikk, innrømmer han.

Stangeland forteller at han har et ønske om å utvide staben og vokse.

- Vi har et klart mål om å utvide redaksjonen og ansette journalister som hever produktet vårt, men det er det ikke rom for med den gamle forretningsmodellen, sier han.

- Løsningen har tvunget seg frem

Energi24 har allerede en betalingstjeneste - der abonnenter får tilgang til en database med oversikt over letebrønner, riggkontrakter, feltutbygginger og elektrifiseringprosjekter. I den splitter nye betalingsmodellen er det sikret at de som allerede er abonnenter av denne tjenesten skal få tilgang til deler av den redaksjonelle tjenesten også.

Dette er en dyd av nødvendighet - ikke noe vi gjør for moro skyld.

Men et måltall på abonnenter de må ha før de eventuelt gir opp - var det ikke mulig å lure ut av Stangeland.

- Vi kommer ikke til å gi opp. Vi har jo allerede et betalingsprodukt og har et veldig godt fundament der. For min del tenker jeg at dette er den ultimate testen for betalingsvilje for journalistikk. Hvis det ikke er det, må vi se oss om etter andre ting å drive med. Journalistikk er vårt fag - det er det vi kan og det vi er stolt av. Hvis ikke det er betalingsvilje for det vi kan, er vel det et svar, sier han.

Løsningen har tvunget seg frem, forteller han avslutningsvis.

- Det er klart at det det enkleste for oss ville vært å fortsette med den gamle modellen. Men sånn som det utvikler seg, ser vi ikke at det er noen andre reelle alternativer. Dette er en dyd av nødvendighet - ikke noe vi gjør for moro skyld, sier Stangeland.