Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

- Vi vil etablere en ny bransjestandard for salg og markedsføring av strømavtaler

Energi Norge vil innføre sertifiseringsordning for strømselskaper.

Publisert

Interesseorganisasjonen Energi Norge forteller i en pressemelding at de vil innføre en frivillig sertifiseringsordning for strømselskaper. Det skjer etter kritikk fra Forbrukerrådet.

Kritikken går på at strømselskapene markedsfører og selger strømavtaler hvor betingelsene ikke er tydelige.

– Strømmarkedet i Norge fungerer i hovedsak godt, med mange leverandører og prisbevisste kunder. Men stort tilbud av kortvarige avtaler gjør også at markedet kan oppleves som komplisert og at kundene ikke får den informasjonen de trenger. Derfor vil vi etablere en ny bransjestandard for salg og markedsføring, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Ordningen kan for eksempel omfatte krav til selskapene når det gjelder salg via telefon og andre kanaler, opplæring av salgspersonell internt og eksternt, tydeligere merking av kampanjetilbud og avtalenes varighet, tydeligere prisvarsler, samt oppfølging av eksisterende kunder.

Dette vil gi kundene en mulighet til å velge strømleverandører som forplikter seg utover det lovverket krever i dag

Knut Kroepelien

– Dette vil gi kundene en mulighet til å velge strømleverandører som forplikter seg utover det lovverket krever i dag. Og samtidig være et konkurransefortrinn for de selskapene som vil strekke seg litt lengre for å gjøre det enklere og tryggere for kundene, sier Kroepelien.

Sverige har en tilsvarende ordning under navnet Schysst elhandel hvor 21 strømleverandører er sertifisert i dag. Ordningen forplikter selskapene til å følge 18 kundeløfter, og de følges opp av en uavhengig konsulent.

– En norsk sertifisering må naturligvis ta utgangspunkt i norske forhold og utfordringer. Derfor vil vi etablere ordningen i dialog med medlemsbedriftene våre og Forbrukerrådet, sier Kroepelien.

Energi Norge ønsker samtidig at Forbrukerrådet videreutvikler strømprisportalen sin, og at myndighetene slår hardere ned på selskaper ved gjentatte brudd på markedsføringsloven.

Strømselskaper kjøper strømmen på kraftbørsen Nord Pool, og selger den videre til sine kunder. De eier i utgangspunktet ikke kraftverkene eller strømnettet selv, men kan kan inngå som en del av et større kraftkonsern. Det er nå litt over 100 strømselskaper i det norske markedet, men det pågår en konsolidering og antallet aktører blir færre.

Strømmen på kraftbørsen settes med en pris per klokketime, og markedet er delt i fem elspotområder der prisene kan variere noe. Den mest vanlige strømavtalen er spotprisavtaler der kundene betaler det strømmen koster på kraftbørsen med et påslag som skal dekke strømselskapenes utgifter.