Et cruiseskip trenger 1000 Teslabatterier for å kunne kjøre en time

Publisert

- Vi erkjenner at vi er en del av problemet. Derfor må vi også jobbe for å bli en del av løsningen, sier Irene Rummelhoff, EVP New Energy Solutions, Statoil fra scenen på konferansen Energy Transitions i Trondheim i dag.

Satser tungt på fornybar vind 

Irene Rummelhoff understreker at Statoil er den største offshoreoperatøren i verden, og derfor var det naturlig for selskapet å gå inn i offshore vind.

- Vi har lang erfaring fra det å jobbe på dypt vann i tøffe omgivelser. Vi har også en stor forskningsavdeling. Dersom en tar med alle vindprosjektene vi er involvert i, så kan vi forsyne 5 millioner hjem med strøm. Dette er fornybar energi som vi skal jobbe mye med fremover.

Ikke alt kan løses umiddelbart

Hun forteller at det er en vei å gå før all transport kan elektrifiseres.

- Et cruiseskip trenger 1000 Teslabatterier for å kunne kjøre en time. Det sier noe om utfordringene. 

Tallenes tale 

Irene Rummelhoff sier at man ikke bare må se på elektrifisering som en del av det grønne skiftet. Karbonfangst og lagring kan bidra til enorme reduksjoner i utslipp av CO2 dersom en lykkes med å løfte frem denne teknologien.

- Gjennom et prosjekt på et gasskraftverk i Nederland ser vi på muligheten til å bruke hydrogen. Dersom dette lykkes til vi kunne gi reduksjon i CO2-utslipp som tilsvarer utslipp på 2.000.000 personbiler. For å sette det i perspektiv har Tesla til nå solgt 300.000 biler totalt så langt.

Er CCS løsningen?

Johan Hustad, direktør for NTNU Energi er enig med Rummelhoff.

– Naturgassen vil ha ulike roller i fremtiden, sier han til enerWE. Per i dag er vi verdens tredje største eksportør av naturgass. Norsk naturgass utgjør omkring 25 % av importen av naturgass i Europa, og den brukes på mange ulike flater.

Hustad understreker at det er snakk om store investeringer og lange tidsbaner.

– Derfor må vi begynne å jobbe med helt nye løsninger. Det haster med karbonfangst og lagring. Her ligger Norge, norsk industri og akademia langt fremme. I tillegg må vi se på hydrogen som en fremtidig løsning. Vi må se på hva dette betyr i fremtiden for infrastruktur, industriell utvikling, utdanning og forskning. Vi må jobbe med naturgass både som kilde i dag, men også som kilde i fremtiden. Da må vi gjøre noen grep, og det må vi starte med i dag. 

Mona J. Mølnvik, Forskningssjef, SINTEF Energi fremhever også karbonsfangst.

– Vi trenger nok energi til alle i hele verden, og vi trenger vi at den er ren. I det perspektivet trenger vi CO2-håndtering som kan gjøre at vi fremdeles kan bruke fossil brensel og samle CO2 fra industrielle kilder. Og så heier vi veldig på fornybar revolusjonen, og ønsker så mye vind og sol inn i markedet som overhodet mulig. Energiffektivisering er også en del av den løsningen. Det blir ikke enten eller, men alt sammen, sier Mølnvik til enerWE.