Nå kommer de første elektriske turbussene

– Vi mener dette prosjektet vil gi oss betydelig innsikt i hvordan vi kan få elektrifisert både turbuss-, ekspressbuss- og flybussparken i landet.

Publisert

Norge har på få år blitt en elbilnasjon, og det har også blitt fart på innføringen av elbusser i kollektivtransporten. Disse går typisk korte forhåndsoppsatte ruter med ladestasjoner i hver ende.

Nå forteller Enova at de har støttet transportselskapet Tide med 27 millioner kroner for å få på plass 16 utslippsfrie og hel-elektriske turbusser. Disse vil komme i Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og Honningsvåg.

Turbusser har helt annerledes driftsmønster og stiller strengere krav til for eksempel rekkevidde og bagasjekapasitet

Astrid Lillestråle

– Norge er godt i gang med innføringen av elektriske bybusser, og satsingen til Tide markerer startskuddet for en tilsvarende omstilling i turbussmarkedet. Turbusser har imidlertid helt annerledes driftsmønster og stiller strengere krav til for eksempel rekkevidde og bagasjekapasitet. Det blir derfor viktig å få testet ut og vist at elektriske busser fungerer minst like bra som dieselbusser også i dette segmentet, sier transportsjef Astrid Lilliestråle i Enova.

Prosjektet til busselskapet Tide inkluderer 16 elektriske busser og 14 ladestasjoner.

– Det er viktig at også busser, større lastebiler og anleggsmaskiner kommer over på nullutslippsløsninger for at vi skal nå klimamålene våre, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

De elektriske turbussene blir levert i løpet av neste halvannet år og blir fullverdige erstatninger for dagens dieselbusser. Estimert årlig besparelse av CO2 er totalt rundt 720 000 kg.

Ettersom de større europeiske bussprodusentene fortsatt har fullt fokus på bybusser i sine elektriske satsinger, har Tide sett til Kina. Landet huser i dag rundt 99 prosent av verdens elbusser, og kinesiske leverandører har allerede produsert elektriske turbusser for det kinesiske markedet. Disse har imidlertid andre standarder og krav enn norske turbusser, og de nye elektriske turbussene bli utviklet i tett dialog med Tide og tilpasses både norsk forskriftsregelverk og klima.

Tide er landets nest største busselskap, og kjører offentlige anbudskontrakter fra Vestfold i sør til Troms i nord. Selskapet er også en av de aller største turbussaktørene i landet med både turbussutleie, ekspressbusser og flybusser i flere landsdeler.

– Vi mener dette prosjektet vil gi oss betydelig innsikt i hvordan vi kan få elektrifisert både turbuss-, ekspressbuss- og flybussparken i landet, og vi forventer og håper at antallet elektriske turbusser vil økt betraktelig fra disse 16 første bussene i årene som kommer, sier Roger Harkestad i Tide.