Enova blar opp så Oslo kan få 100 nye elbusser

– Så langt er ti prosent av de 1.200 bussene som kjører for Ruter elektriske, og i løpet av 2028 skal alle bussene være utslippsfrie.

Publisert

Enova forteller i en pressemelding at de bidrar med 74 millioner kroner for at Ruters bybusser i Oslo Sør kan bli elektriske.

Til sammen vil disse utslippsfrie bussene hvert år kjøre nesten sju millioner kilometer og spare trafikken i hovedstaden for over 10 000 tonn CO2

Nils Kristian Nakstad

– Til sammen vil disse utslippsfrie bussene hvert år kjøre nesten sju millioner kilometer og spare trafikken i hovedstaden for over 10 000 tonn CO2. I norsk målestokk er dette en betydelig satsing, men like viktig som utslippskuttene i Oslo er betydningen prosjektet har for å utvikle verdikjeden for elbusser i hele Norge, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Pengene går til ladeinfrastrukturen i prosjektet «Anbudet for busstjenester i Oslo-Sør». Dette inkluderer både saktelading og hurtiglading på Rosenholm bussdepot og hurtiglading på endestasjoner. I alt er det planlagt 107 ladepunkter.

Så langt er ti prosent av de 1.200 bussene som kjører for Ruter elektriske, og i løpet av 2028 skal alle bussene være utslippsfrie

Bernt Reitan Jenssen

– Så langt er ti prosent av de 1.200 bussene som kjører for Ruter elektriske, og i løpet av 2028 skal alle bussene være utslippsfrie. Tildelingen fra Enova øker muligheten for at vi kan utløse miljøopsjonen i Oslo Sør-anbudet, da støtten sender et viktig signal til tilbyderne. I så fall vil det bli faset inn et stort antall nullutslippsbusser allerede fra oppstart i 2021. Det kan bidra til økt fart og en positiv spiral for elbussmarkedet, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Totalt har Enova nå bidratt til innfasingen av ca. 470 elektriske busser for perioden 2019–2023. Ruters kontrakt i Oslo Sør har oppstart oktober 2021, med totalt om lag 100 busser.

Det er ikke lenge siden elektriske busser gikk fra å være nesten utenkelig til å bli et normalt innslag i trafikken

Sveinung Rotevatn

– Det er ikke lenge siden elektriske busser gikk fra å være nesten utenkelig til å bli et normalt innslag i trafikken. Men fremdeles er nullutslippsløsninger dyrere, derfor er det viktig at vi gjør slike investeringer rimeligere gjennom Enova og at vi har aktører som Ruter som går foran, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Det finnes totalt rundt 16 000 busser i Norge i dag, og fortsatt er en svært liten andel av disse er elektriske.