TeslaModelX_lader
Elbil Anders Lie Brenna Foto: Anders Lie Brenna

Tesla-eierne tjener 1,3 millioner i snitt

Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett for 2018 foreslått det som raskt ble kalt «Tesla-skatten». Elbilene har avgiftsfritak i dag, og den nye avgiften går på vekten. Det gir utslag for store tunge elbiler. I praksis betyr det elbiler med store batterier og dermed lang rekkevidde.

Det er mange som har meninger om dette, og mye av kritikken går på at dette vil bremse overgangen til utslippsfrie biler.

Nå har Høyre fått SSB til å krysskoble kjøretøysregisteret med skattetallene for å finne ut hvor mye Tesla-eierne tjener. Ifølge NRK har de kommet frem til at de i snitt har en bruttoinntekt på hele 1,3 millioner kroner.

– Det at mange av dem eies av folk med mye penger, gjør jo at vi ikke frykter noen stor brems i elbil-salget, sier Mudassar Kapur som sitter i Stortingets finanskomite for Høyre, til NRK.no.

Av 20 tilgjengelige elbiler i det norske markedet, er det bare Tesla Model S og Tesla Model X som rammes av avgiftsforslaget. Det mener Høyre er helt greit.

– Det er på tide at også elbilene får en eller annen form for avgift, og da begynner vi med de største og tyngste bilene, sier Kapur.

Ifølge nettstedet Teslastats.no er det nå registrert 4242 Tesla Model X og 14.478 Tesla Model S i Norge. De som allerede er registrert slipper den foreslåtte avgiften, og det samme gjør de som får sin bestilte bil før jul.

Så spørs det om Tesla rekker å levere før avgiften slår inn. Ifølge historikken registreres det flest biler omtrent hver tredje måned, og den siste rekordmåneden var september da det ble registrert hele 2004 nye Teslaer på norske veier.

Les også: