ElbilMrTesla
Elbil Redaksjonen Foto: Anders Lie Brenna

Dagens ”Tesla-skatt” vil bli en skatt på fremtidens familiebiler

– Å innføre avgift på de store elbilene nå er uklokt. Det vil bremse den nødvendige utskiftningen av bilparken, skriver NAF i en pressemelding.

De argumenterer for at en renere bilpark er helt nødvendig hvis Norge skal nå klimamålene som Stortinget har vedtatt. NAF frykter også at det vil føre til ytterligere høyere avgifter på dieselbiler.

Stortinget har vedtatt et mål om at fra 2025 skal alle nye biler være nullutslipp.

– Tesla får avgift fordi den er tung, ikke fordi den er dyr. Elbilene med lang rekkevidde har store, tunge batteripakker. En Opel Ampera-E, en liten familiebil med lang rekkevidde, veier hele 1620 kilo. Den er på størrelse med en VW Golf – som veier kun 1268 kilo. Jo lengre rekkevidde og større bil, jo større og tyngre batterier, skriver NAF.

Sånn sett kan den nye avgiften ses på som en avgift på økt rekkevidde ettersom større batteri gir stort utslag på vekten.

– Familie-elbilene blir dyrere for alle som trenger en bil med plass til mange, med hengerfeste eller rekkevidde frem og tilbake til hytta, skriver NAF.

Interesseorganisasjonen trekker også frem at store elbiler er et godt alternativ for de som i dag kjører dieselbiler.

– Nærmere 70 prosent av bilene er i dag dieselbiler. Når disse en gang skal byttes ut, vil det med stor sannsynlighet være med elbiler. Da er det en fordel at det er størst mulig gode elbiler i markedet slik at flest mulig kan få en bil som passer sitt behov.

Les også: