Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

TØI-rapport: Moms på elbiler vil halvere salget

Full moms vil gi økte momsinntekter fra nye personbiler på rundt 7,6 milliarder kroner.

Publisert

Full moms på elbiler vi halvere salget og gi en økning i CO2-utslippet fra nye biler på rundt 60 prosent, beregner forskere på Transportøkonomisk institutt.

I dag er det 25 prosent moms på kjøp av bensin- og dieseldrevne biler, mens elbiler er fritatt for både moms og engangsavgift. Det har gitt resultater og i Norge sto elbiler for over halvparten – 54,3 prosent – av nybilsalget i fjor.

Det setter Norge i en særstilling i verden. På verdensbasis er markedsandelen for elbiler på rundt 3 prosent.

Et uttalt mål for regjeringen er at alle nye biler som selges i Norge fra 2025 skal være nullutslippsbiler.

Halvering av salget

Men om elbilene blir ilagt full moms, vil salget av slike biler antakelig bli omtrent halvert, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler vil øke med rundt 60 prosent. Det slår forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) fast i en ny rapport om klimaeffekten for bilavgifter.

Forskerne Lasse Fridstrøm og Vegard Østli har analysert markedet for nye personbiler i perioden 2003 til 2019 – mer enn to millioner bilkjøp.

På grunnlag av denne analysen har de beregnet hvordan bilkjøperne ville reagere på et stort antall ulike endringer i priser, avgifter og teknologi.

Høyere inntekter – høyere utslipp

Full moms vil gi økte momsinntekter fra nye personbiler på rundt 7,6 milliarder kroner, og innbetalingene av engangsavgift ville gå opp med snaut 3 milliarder, fordi flere bilkjøpere ville velge avgiftsbelagte bensin- og dieselbiler, viser beregningene.

Om en nøyer seg med å legge moms på den del av prisen som overstiger 600.000 kroner, slik Arbeiderpartiet har foreslått, anslås svikten i elbilsalget til å bli 3 til 4 prosent.

Økningen i CO2-utslipp blir cirka 4 prosent og den økte momsinngangen beregnes til rundt 2 milliarder i kroner, slår de to TØI-forskerne fast.

(©NTB)