Norges mest solgte bil var ikke en elbil

- Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil.

Publisert

NAF skriver i en pressemelding at de har sett på nybilsalget og bruktbilsalget i 2020, og kommet frem til at det ikke var en elbil som var mest solgt hvis man tar med omsetningen i bruktmarkedet.

- Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, med 520 000 bruktbilkjøp. Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF mener at det er lett å se seg blind på at elbilen oppnår stadig høyere andel av nybilsalget, når de fleste som kjøper bil velger bruktbil.

– Den mest solgte nybilen i 2020 ble Audi e-tron, med 9184 modeller. Men når man ser på omsetningen for nye og brukte biler samlet ble det solgt mer enn dobbelt så mange Volkswagen Golf med 18 927 biler, sier Ryste.

Av alle nye biler var sju av de ti mest solgte modellene en elbil, men når man ser på alle solgte biler – både brukte og nye – var det omvendt: Sju av ti av de mest solgte bilene var bensin- og dieselbiler.

- Dette handler om vår privatøkonomi. Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, sier Ryste.

NAF mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for landet.

Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke.

Camilla Ryste

- Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke. Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel.

Utviklingen er imidlertid klar, og den går i retning av stadig flere elbiler.

- Bilparken skiftes gradvis ut og det er positivt. Det gir en renere og tryggere bilpark. Men det går langsomt, sier hun.

Nå frykter NAF en avgiftsspiral i det elbilfordelene gradvis vil bli redusert eller fjernet.

– I dag er elbilen momsfri. Det vil komme moms på elbiler. Spørsmålet er om 2022 er for tidlig, om man skal få med seg flertallet av de som kjøper bil og de som bor i distriktene, sier hun.