
Media har skrevet 132.000 artikler om elbiler på fem år
- Den norske elbilsuksessen har vakt stor interesse og gjør det fortsatt, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Nylig publiserte enerWE tall som viste hvordan mediedekningen av strømprisene har vært i Norge de siste fem årene. Kanskje er det ikke overraskende at mediene har skrevet enda flere artikler om elbiler i samme periode.
For enerWE har medieovervåkningsselskapet Retriever målt antall artikler om elbiler de siste fem årene, og i denne perioden har det blitt publisert nærmere 132.400 artikler der dette ordet går igjen.
- Toppen i omtalen kom i første halvår 2019, da elbilomtalen nådde nesten 18 000 medieoppslag. Dette har trolig sammenheng med den store bompengedebatten som preget valgåret 2019, tror Sigmund Wøien, som er analysesjef i Retriever.
Har merket økende interesse
Hos Norsk elbilforening bekrefter Generalsekretær Christina Bu at medieoppmerksomheten rundt elbiler har vært økende.
Medieomtale av elbiler
Periode | Antall |
2015 H1 | 9 674 |
2015 H2 | 10 008 |
2016 H1 | 8 668 |
2016 H2 | 9 626 |
2017 H1 | 10 510 |
2017 H2 | 12 036 |
2018 H1 | 11 830 |
2018 H2 | 12 789 |
2019 H1 | 17 686 |
2019 H2 | 16 074 |
2020 H1 | 13 520 |
Kilde: Retriever for enerWE

- Ja, helt klart. Da jeg begynte i Elbilforeningen i 2014 var det ganske lite som ble skrevet om elbil i media og vår nettside var den fremste nyhetskilden for de som var interesserte. Jeg husker også at det gikk ganske kjapt å komme gjennom medieloggen den gangen med 5-10 oppslag som handlet om elbil. I dag er det gjerne 70-80, sier hun til enerWE.
Omtaletoppen første halvår i fjor forklarer Bu med statistikk som viste mindre klimautslipp.
Før sommeren kom det tall fra Statistisk sentralbyrå som viste at norske klimautslipp gikk ned for fjerde året på rad. Elbilene har mye av æren for det.
Christina Bu
- Elbilister har fordeler fordi de har tatt et valg som er bra for miljøet og bidrar til å redusere norske klimautslipp. Elbilpolitikk er klimapolitikk, men det er også bra for lommeboka. Nøkkelen til suksessen ligger der. I Norge skattlegger vi det vi ikke vil ha - slik at det lønner seg å ta smarte valg, og det virker. Før sommeren kom det tall fra Statistisk sentralbyrå som viste at norske klimautslipp gikk ned for fjerde året på rad. Elbilene har mye av æren for det.
- Hvordan opplever dere medieomtalen - er dere fornøyd med faktakunnskapen når det kommer til elbiler?
- Stort sett går det fint, men mange mener mye om elbiler og norsk elbilpolitikk, og ikke alle har faktaene i orden. Spesielt gjelder dette påstander om hvor miljøvennlige elbiler er sammenlignet med biler med utslipp. Her kommer det fra tid til annen tvilsomme analyser som får stor oppmerksomhet i media og sosiale medier, og bidrar til å skape usikkerhet om hvor miljøvennlige elbiler er. Her jobber vi og våre 14 lokalforeninger hardt med å få fakta på plass, forteller Bu.
Mange mener mye om elbiler og norsk elbilpolitikk, og ikke alle har faktaene i orden.
Christina Bu
Også utenfor Norges grenser
Og det er ikke bare norsk media de har merket oppmerksomheten fra.

- Den internasjonale medieoppmerksomheten har vært utrolig stor, i perioder flere besøk fra ulike mediehus i uka. Alt fra China Central Television til CNN og BBC har vært på besøk hos oss i Elbilforeningen. Den norske elbilsuksessen har vakt stor interesse og gjør det fortsatt. Det er moro at vi kan bidra til å inspirere resten av verden til å følge etter, sier Bu.
- Tror dere interessen for å skrive om elbiler kommer til å avta?
- Tvert imot. Nå ser vi at de store bilprodusentene satser på elbiler og det lanseres stadig nye modeller som er tilpasset vanlige lommebøker. Markedsandelen for elbiler i nybilmarkedet stiger, etter en nedadgående kurve i vår, og det fører til at det kommer flere og flere attraktive biler på bruktmarkedet. Det er nå det virkelig begynner – nå blir elbiler for alle.
Retrievertallene viser det i første rekke er riksmedier på nett og papir som skriver mest stoff knyttet til elbiler. Aller mest finner vi hos ABC Nyheter, deretter TV 2 og Finansavisen, og på fjerdeplass Teknisk Ukeblad.
Fakta
Retriever har utført målingen på oppdrag av enerWE. Det er søkt i Retrievers database av redaksjonelle medier. Det vil si alt som skrives i norske papir- og nettaviser, i tillegg til de viktigste og mest toneangivende nyhetssendingene på tv og radio. Det er søkt på ord knyttet til “elbil”. Perioder: Første og andre halvår 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019, og første halvår i 20120.