Bergen  20180705.Torsdag la Havarikommisjonen frem den endelige rapporten som avslutter Havarikommisjonens undersøkelse etter helikopterulykken ved Turøy 29. april 2016. Fra venstre: Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør, og Tor Nørstegård, undersøkelselder og havariinspektør.Foto: Paul S. Amundsen / NTB Scanpix
Bergen 20180705.Torsdag la Havarikommisjonen frem den endelige rapporten som avslutter Havarikommisjonens undersøkelse etter helikopterulykken ved Turøy 29. april 2016. Fra venstre: Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør, og Tor Nørstegård, undersøkelselder og havariinspektør.Foto: Paul S. Amundsen / NTB Scanpix

EASA kritisk til norsk kritikk etter Turøy-ulykken

Publisert

Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) fikk kritikk i rapporten om Turøy-ulykken som Havarikommisjonen la fram forrige uke. Nå svarer EASA på merknadene.

Den endelige rapporten om Turøy-ulykken i 2016 endte med tolv såkalte sikkerhetstilrådninger, hvorav ni rettet spesielt mot EASA.

Nå svarer EASA på den norske kritikken og mener at Statens havarikommisjon ikke har tatt nok hensyn til hvilke opplysninger som forelå på tidspunktet for ulykken, melder TV 2.

Havarikommisjonen skrev i sin rapport at både helikopterprodusenten Airbus og EASA kunne vært grundigere i oppfølgingen av en ulykke i 2009 med samme type helikopter i britisk sektor. Ulykken hadde mange likhetstrekk med Turøy-ulykken, blant annet mistet helikopteret også hovedrotoren i luften, slik som på Turøy.

EASA skriver i sin uttalelse blant annet at «Den endelige rapporten inneholder en rekke meninger og hypoteser i forbindelse med de handlinger som ble utført etter G-REDL-ulykken (ulykken i britisk sektor i 2009). Disse handlingene må vurderes i sammenheng med hva som var kjent på tidspunktet» mener byrået, som også skriver at granskningen av Turøy-ulykken har gitt langt mer informasjon om hva som førte til feilen i girkassen enn ulykken i 2009.

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016.

(©NTB)