Salget av flydrivstoff stupte i mars

Får store konsekvenser for rafinnerienes oljeetterspørsel.

Publisert
Salget av jetparafin har ikke vært så lavt siden desemeber 2012, og det må forventes at salget faller enda mer i april
Salget av jetparafin har ikke vært så lavt siden desemeber 2012, og det må forventes at salget faller enda mer i april

Koronakrisen har satt store deler av verden ut av spill, og dette rammer mange bransjer. Flybransjen er en av næringen som er rammet spesielt hardt, og som følge av omfattende reiserestriksjoner står brorparten av verdens fly parkert på flyplasser rundt om i verden.

Dette går selvsagt hardt utover flyselskapene, men det rammer også leverandørene. Det inkluderer oljebransjen og rafinneriene som produserer flydrivstoff.

Nå viser oppdatert statistikk fra SSB at salget av jetparafin falt kraftig i mars. Jetparafin er flydrivstoffet som brukes av kommersielle jetfly, og salget falt med hele 33,7 prosent i mars. Dermed endte salget på kun 59 millioner liter, mot 82 millioner liter i februar.

Flyselskapenes forbruk av drivstoff er veldig sesongbetont, og selv om mars er en måned med relativt lavt forbruk var dette likevel en kraftig nedgang fra mars i fjor da salget var på 89 millioner liter.

Jetparafinsalget har ikke vært så lavt siden desember 2012.

Det må også forventes at tallene blir enda verre i april, ettersom de mest omfattende koronatiltakene ikke ble iverksatt før i midten av mars.

Totalt sett falt salget av petroleumsprodukter med 9,4 prosent til 561 millioner liter i mars. Bensin- og dieselsalget falt med henholdsvis 15,6 og 10,7 prosent, mens salget av lettfyringsolje og tungolje falt med henholdsvis 50,0 og 25,0 prosent.

Den kraftige nedgangen gir kraftig utslag for oljeprisen, og det er begrenset hvor mye olje rafinneriene kan ta i mot når deres salg av foredlede petroleumsprodukter faller så kraftig.