A Diesel car runs in Essen, Germany, Tuesday morning, Feb. 27, 2018. A German court decides today on whether to allow a ban on diesel cars in cities to lower air pollution, a move that could have drastic consequences for the country's powerful auto industry. (AP Photo/Martin Meissner)
A Diesel car runs in Essen, Germany, Tuesday morning, Feb. 27, 2018. A German court decides today on whether to allow a ban on diesel cars in cities to lower air pollution, a move that could have drastic consequences for the country's powerful auto industry. (AP Photo/Martin Meissner)

Domstol godkjenner dieselforbud i tyske byer

Publisert

En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i bysentrum. I Roma vil det også bli dieselforbud, varsler ordføreren.

Kjennelsen falt i en domstol i Leipzig tirsdag og omfatter i første omgang Düsseldorf og Stuttgart. Men dette kan bane vei for at andre byer også kan innføre forbud mot eller begrensninger på dieselbiler.

Men Tysklands miljøminister Barbara Hendrick sår tvil om kjennelsen, og mener at det ikke nødvendigvis blir kjøreforbud.

- Domstolen har ikke utstedt noe kjøreforbud, men har skapt klarhet i loven. Mitt mål er at det ikke skal bli et kjøreforbud, sier Hendriks.

Roma-forbud

I sentrum av Roma vil bruk av dieselbiler bli forbudt fra 2024, varsler ordfører Virginia Raggi på

– Vi må handle raskt av hensyn til klimaendringene. Og hvis vi skal være seriøse, må vi vise at vi har mot til å ta tøffe beslutninger, skriver Roma-ordfører Virginia Raggi på Facebook.

Store konsekvenser

I sin tur kan det føre til konsekvenser for Tysklands store bilindustri. Fram til 2015 hadde over 50 prosent av nye biler i Europa dieselmotorer.

Dieselbruk begynte å bli en kontroversiell sak da det i 2015 ble kjent at Volkswagen, og etter hvert også andre bilprodusenter, hadde jukset med testresultater for å skjule de reelle utslippene fra dieselmotorer.

Kjennelsen var resultat av et søksmål fra forbruker- og miljøvernorganisasjonen DUH (Deutsche Umwelthilfe), som i flere år har levert søksmål mot tyske byer med krav om å innføre strengere krav for å redusere luftforurensing.

Saken har dermed ingen direkte sammenheng med dieselskandalen som hadde sitt utgangspunkt i Volkswagen, men henger sammen med at luftkvaliteten i mange tyske byer er dårligere enn det loven tillater. Ifølge tall fra tyske myndigheter dør årlig rundt 6.000 mennesker for tidlig som følge av høye nivåer av nitrogenoksid (NOx). Rundt 60 prosent av NOx-utslipp kommer fra kjøretøyer, og i særdeleshet fra dieselmotorer.

Det finnes over 15 millioner biler med dieselmotor på tyske veier, i tillegg til flere millioner lastebiler, busser og tunge kjøretøyer som også bruker diesel.

(©NTB)